شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
انواع روش های حمل و نقل

5 روش حمل و نقل، مشکلات و راه حل ها

حمل و نقل انواع متفاوتی دارد و به ترکیبی از شبکه ها، زیرساخت ها، وسایل نقلیه و… اشاره دارد. 5 روش موجود برای حمل و نقل شامل حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل راه آهن، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل مرکب است. هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایب خاصی هستند. هم چنین کالاهایی که در هر کدام از این روش ها حمل می شوند با روش دیگر متفاوت است.

از گذشته تا به حال، با توجه به افزایش نیاز کشورها به واردات و صادرات کالا، صنعت حمل و نقل دستخوش تغییرات زیادی شده است و در نتیجه انواع روش های حمل و نقل برای جابه جایی کالاهای مختلف ایجاد شد.

در این مقاله سعی کرده ایم، انواع حمل و نقل، کاربردها و چالش های آن را بررسی کرده و راه حل های موجود را نیز ارائه کنیم.

حمل و نقل چیست؟

حمل و نقل به صورت کلی به جابه جایی و انتقال افراد، شی، کالا و… دارد. حمل و نقل نقش بسیار مهمی در شکل گیری تمدن و داد و ستدهای امروزی داشته است. رشدی که امروزه در تجارت شاهد آن هستیم مدیون سیستم ها و روش های حمل و نقل مختلف هستیم. انواع روش های حمل و نقل در داخل و خارج از مرزهای یک کشور قابل استفاده است. این تنوع در روش های حمل و نقل بر اساس، کالا، ارزش محموله، محدودیت های بودجه، ریسک ها و… ایجاد شده است. بنابراین بهتر است، قبل از جابه جایی کالا، تمام روش ها را بررسی کرده و بهترین روش را انتخاب کنید.

انواع روش های حمل و نقل

  • حمل و نقل جاده ای
  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل دریایی
  • حمل و نقل ریلی
  • حمل و نقل مرکب
حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل جاده ای

حمل ونقل جاده ای متداولترین روش حمل و نقل در جهان است. در این روش از انواع وسایل نقلیه مانند اتومبیل، کامیون، اتوبوس، دوچرخه و کامیونت استفاده می شود. این روش نسبت به سایر روش ها انعطاف پذیرتر است. برای مثال بسیاری از مناطقی که صعب العبور هستند و یا امکان ارسال کالا از طریق شرایط دیگر به راحتی امکان پذیر نیست، از طریق حمل و نقل جاده ای قابل انجام است. حمل کالا از طریق جاده ها و به صورت زمینی بسیار امن و مقرون به صرفه است. این روش تنها روشی است که قابلیت ارسال کالا به صورت درب به درب را دارد.

مزایای حمل و نقل جاده ای

قابل استفاده برای مسیرهای کوتاه

هزینه حمل و نقل کمتر

حمل به مسیرهای سخت

برنامه ریزی انعطاف پذیر

جابه جایی محصول به صورت درب به درب

معایب حمل و نقل جاده ای

هزینه و زمان زیاد بر تعمیر و نگهداری

احتمال تصادف و ایجاد خسارت جانی و مالی

دیر رسیدن به دلیل وجود ترافیک در مسیر

محدودیت در ارسال کالاهای حجیم و بسیار سنگین

آلودگی بالای زیست محیطی

در بسیاری از موارد، حمل و نقل جاده ای با سایر روش های حمل و نقل ادغام شده و یک سیستم حمل و نقل مرکب را شکل می دهد. در این روش، حمل و نقل جاده ای، وظیفه ی رساندن محصولات به دست کشتی ها، هواپیماها یا قطارها را دارد.

حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی از سریع ترین و جدیدترین انواع روش های حمل و نقل است. این نوع از حمل و نقل در سال 1903 معرفی شد و در دهه 1930 تبدیل به روشی کامل برای حمل و نقل افراد و کالاهای مختلف شد. بزرگترین حمل و نقل هوایی بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و این روش کاملا برای پروازهای داخلی و خارجی مناسب است. با توجه به سرعت بالای این حمل و نقل، این روش برای انتقال محصولاتی همچون لوازم الکتریکی، لوازم بهداشتی، محصولات غذایی و دارویی، اشیا و جواهرات گران قیمت و… بسیار مناسب است.

به صورت کلی این روش، برای محصولات و کالاهایی که فساد پذیری بالایی دارند و یا گران قیمت هستند بسیار مناسب است. هزینه این نوع از حمل و نقل بالاتر است و شرایط وزن، نوع کالا و بیمه و… بر هزینه نهایی تاثیر گذار است.

مزایای حمل و نقل هوایی

سرعت بالای ارسال

امنیت بالا در مقابل سرقت و سلامت کالا

صرفه جویی در هزینه های جانبی حمل و نقل

معایب حمل و نقل و هوایی

بالاترین هزینه از میان سایر روش ها

محدودیت حجم و وزن کالا

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی

حمل ونقل دریایی یکی از ارزان ترین و پر استفاده ترین روش های حمل و نقل است که به صورت وسیع برای جابه جایی انواع محموله های حجیم استفاده می شود. در این روش از انواع کشتی های باربری، قایق و شناورهای دریایی استفاده می شود و برای جابه جایی کالاها انواع کانتینر مانند کانتینرهای 20 و 40 فوت یا کانتینر یخچالی و… وجود دارد. همچنین روش های مختلفی از حمل و نقل دریایی مانند حمل و نقل مستقیم، کراس استافینگ، ترانشیپ، چارتینگ و گروپاژ وجود دارد. هر کدام از این روش ها نیز برای کالاها و شرایط مخصوصی استفاده می شود.

با توجه به این که در سده های گذشته، ساخت جاده و راه آهن هزینه های بالایی داشت و همچنین هواپیمایی وجود نداشت، حمل و نقل دریایی اصلی ترین روش برای حمل و نقل کالا به حساب می آمد، به همین دلیل این روش قدیمی ترین روش حمل و نقل نیز به شمار می آید. همچنان این روش مطمئن ترین روش برای انتقال و جابه جایی محموله های با حجم زیاد است و تقریبا 90 درصد از تجارت کشورهای مختلف از طریق این روش انجام می شود. علاوه بر این قوانین کشتیرانی در بیشتر نقاط جهان یکسان است و به همین دلیل آسان تر از روش های دیگر است.

حمل و نقل محصولات در دریا همواره با چالش هایی از جمله زمان طولانی حمل، سرقت دریایی، خرابی محصولات فسادپذیر، شرایط آب و هوایی نامساعد و… روبرو بوده است. بنابراین ابزارهایی همچون ترموگراف و بیمه بین المللی حمل و نقل کالا، راهکارهایی مناسب برای مقابله با این چالش ها هستند.

مزایای حمل و نقل دریایی

به صرفه و اقتصادی تر از روش های دیگر

امنیت بالای سلامت کالا

حجم و وزن بالای کالا

معایب حمل و نقل دریایی

سرقت دریایی

سرعت پایین جابه جایی کالا

instagram مطالب مربوط به حمل و نقل و صادرات در اینستاگرام ویرا ترکر

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی یکی از قدیمی ترین روش های حمل و نقل است و به جابه جایی افراد و کالاها توسط قطار بر روی ریل اشاره دارد. ایده شکل گیری قطار در سال 1556 شکل گرفت، زمانی که برای خروج ذغال سنگ از معدن، ریل هایی ساخته شد، تا ارابه های حمل ذغال سنگ از روی آن به خارج معدن هدایت شوند. اوایل ریل ها از چوب ساخته می شدند، بعدها که واگن ها بزرگ تر شدند، ریل های چدنی ساخته شدند. حمل و نقل ریلی نسبت به سایر روش ها کمترین آلودگی را دارد و به همین دلیل به سیستم حمل و نقل سبز معروف است. همانطور که قطارهای مسافربری انواع متفاوتی دارند، برای جابه جایی کالاهای مختلف نیز واگن های بار متفاوتی وجود دارد.

مزایای حمل و نقل ریلی

اقتصادی و به صرفه برای مسافت های طولانی

سریع تر از روش های حمل ونقل جاده ای

کاهش آلودگی محیط زیست

روشی ایمن برای حمل و نقل       

توانایی حمل محموله های بزرگ

معایب حمل و نقل ریلی 

عدم دسترسی به مناطق مختلف

انعطاف پذیری پایین

برای بارهای بسیار بزرگ مناسب نیست

در مناطق کوهستانی دسترسی کمتری دارد

هزینه و زمان تعمیرات بالا

زمان بارگیری طولانی تر نسبت به حمل و نقل جاده ای

حمل و نقل مرکب

حمل و نقل مرکب همانطور که بیان شد، ترکیبی از انواع روش های مختلف است و مزایا و معایب روش های مختلف را به صورت ترکیبی دارد.

مشکلات انواع حمل و نقل و راه حل های موجود

همه روش های حمل و نقل با چالش ها و مشکلات متفاوتی، همچون سرقت، گم شدن در مسیر، خراب شدن کالا، فساد محصولات، تصادفات و … همراه هستند. مشکلاتی از این قبیل می تواند برای صادرکنندگان کالا و شرکت های ناوگان حمل و نقل خسارت ها و دردسرهای زیادی دربر داشته باشد. یکی از راه حل های موجود برای حل مشکلات حمل و نقل، هوشمند سازی سیستم های حمل و نقل است. این هوشمند سازی می تواند تا حدود زیادی این مشکلات را از سر راه شرکت ها و صادرکنندگان کالا بردارد.

از انواع تجهیزاتی که برای این مشکلات استفاده می شود، می توان به انواع کامیون های یخچالدار، ردیاب، ترموگراف و… اشاره کرد. ردیاب ها می توانند با موقعیت یابی و ردیابی محموله و وسیله نقلیه از طریق فناوری جی پی اس و بی تی اس از مشکلات سرقت، گم شدن کالا و وسیله نقلیه جلوگیری و صحت عملکرد راننده و به موقع رسیدن محموله را کنترل کنند.

جمع بندی

برای حمل و نقل کالاهای مختلف، روش های متفاوتی در جهان وجود دارد. حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی و مرکب از انواع این روش های حمل و نقل هستند. هر کدام از این روش ها مزایا، معایب و چالش هایی دارد. قبل از اقدام برای حمل و نقل کالا، باید روش های مختلف را بررسی و روش مناسب را برای حمل کالای مورد نظر انتخاب کرد. چالش های زیادی همچون سرقت، گم شدن، دیر رسیدن کالا، فساد و خرابی محصولات بر سر راه حمل و نقل های متفاوت وجود دارد، که برای رفع این موانع، سیستم های حمل و نقل هوشمند سازی شده اند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.