شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
اندازه گیری دما با ترموگراف

نحوه اندازه گیری دیتا توسط ترموگراف

اندازه گیری دیتا یکی از مهم ترین نکاتی است که در مراکز و موقعیت های گوناگون مانند کارخانه، داروخانه، موزه، صادرات مواد غذایی، حمل و نقل بار حساس به تغییر دما و رطوبت مانند میوه و سبزی، گل و گیاه، دارو و فرآورده های خونی، مواد شیمیایی و مواد منفجره کاربرد دارد.

نظارت بر دما و رطوبت بار به ویژه هنگام جا به جایی، می تواند از بسیاری از تلفات و هدر رفت های مالی جلوگیری کند.

اندازه گیری دیتا چیست؟

اندازه گیری” عمل تعیین اندازه، طول، وزن، ظرفیت یا جنبه های دیگر هدف است

اندازه گیری یا مقایسه عبارت است از نسبت دادن یک عدد به ویژگی یک شی یا رویداد که می تواند با اشیاء یا رویدادهای دیگر مقایسه شود.

این فرآیند ممکن است شامل تخمین اندازه ویژگی‌های یک جسم، مانند طول یا وزن آن، بر حسب واحدهای اندازه‌گیری استاندارد مانند متر و کیلوگرم باشد. مترولوژی علم اندازه گیری است.

هر نوع خاصیت فیزیکی را می توان با استفاده از وسایل اندازه گیری مناسب برای این فرآیند اندازه گیری کرد، کمیت های فیزیکی مانند فاصله، سرعت، انرژی، دما و زمان از جمله این ویژگی ها هستند.

اندازه گیری، سنگ بنای تجارت، علم، فناوری و تحقیقات کمی، در بسیاری از رشته ها است. در طول تاریخ، سیستم های اندازه گیری متعددی وجود داشته است که به مردم کمک می کند تا مقایسه را آسان تر کنند.

اندازه گیری دما و رطوبت

دماسنج

دماسنج یا دماسنج وسیله ای است که دما یا گرادیان دما (گرم یا سرد بودن یک جسم) را اندازه می گیرد. هر دماسنج دارای دو عنصر مهم است:

  • حسگر دما (به عنوان مثال، یک حباب جیوه در یک دماسنج جیوه ای یا یک سنسور پیرومتریک در یک دماسنج مادون قرمز) که با تغییر دما تغییر می کند.
  • و  روشی برای نمایش این تغییرات به عنوان یک مقدار عددی (به عنوان مثال، یک مقیاس قابل مشاهده که روی یک دماسنج جیوه ای در شیشه یا یک صفحه نمایش دیجیتال در یک مدل مادون قرمز مشخص شده است).

دماسنج ها به طور گسترده در فناوری و صنعت برای نظارت بر فرآیند استفاده می شوند. آنها همچنین به طور گسترده در اندازه گیری، پزشکی و تحقیقات علمی استفاده می شوند.

رطوبت سنج

این دستگاه رطوبت خاک، چوب، خوراک، مصالح ساختمانی و انواع مواد طبیعی و آزمایشگاهی را اندازه گیری می کنند. حتی برخی از رطوبت سنج ها قابلیت اندازه گیری رطوبت هوا را دارند.

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در منازل و ادارات مسکونی، استفاده از تجهیزات کوچک و قابل حمل برای اندازه گیری دما و رطوبت برای کنترل کیفیت هوا امری رایج و ضروری است. کنترل رطوبت محیط های مختلف دلیل اصلی استفاده از رطوبت سنج ها و دماسنج ها در محیط های مختلف به دلیل جلوگیری از رشد قارچ ها و سایر انگل ها و همچنین خشکی بیش از حد محیط است که باعث بروز برخی بیماری های مزمن می شود.

ترموگراف و اندازه گیری دما

آگاهی از دما و رطوبت نسبی در مدت زمان معین در مراکز علمی، پزشکی و صنعتی مورد نیاز است.

برای بازیابی این اطلاعات از دستگاه های مختلف مانند خوانش دستی، ضبط کننده نمودار یا دیتالاگر می توان استفاده کرد.

دیتالاگر یک دستگاه الکترونیکی است که اندازه گیری های آنالوگ و دیجیتال را با روش برنامه نویسی ترکیب می کند تا دما، رطوبت نسبی و سایر پارامترها مانند ولتاژ و پالس را حس کند. دیتالاگرها از دما و رطوبت ترموکوپل و سایر سنسورها ورودی می گیرند. سپس این داده ها برای ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های نظارت شده به پایگاه داده و نرم افزار تجزیه و تحلیل داده می شود. نقاط عطف فنی مختلفی که محققین در این زمینه به دست آورده اند در این مقاله بررسی و ارائه شده است. شرایط شاخص – دما و رطوبت نسبی، دیتالاگرها، سنسورهای ترموکوپل.

دیتالاگرها پارامترهای هوای داخل ساختمان مانند دما و رطوبت نسبی را با استفاده از چندین سنسور در ساختمان ها اندازه گیری می کنند.

این پارامترها مهمترین عامل در کالیبره کردن برنامه های شبیه سازی انرژی هستند. با این حال، دیتالاگرها بسیار گران هستند و برای ذخیره داده ها به سخت افزاری سخت و قابل درک نیاز دارند. علاوه بر این، این دستگاه ها از باتری های لیتیومی استاندارد برای تامین انرژی سنسورها استفاده می کنند.

کاربردهای دیتالاگر دما و رطوبت

  • ردیابی آب و هوا، پیش‌بینی و تشخیص خطرات زیست‌محیطی – ثبت‌کننده‌های داده به طور گسترده در همه انواع تحقیقات زیست‌محیطی و برای ردیابی پدیده‌هایی مانند الگوهای آب و هوا، تغییرات آب و هوا، سطح رودخانه/پاکیزگی و پارامترهای متعدد زیستگاه‌های طبیعی و اکوسیستم‌ها استفاده می‌شوند.
  • ثبت فشار، دما و دبی – پارامترهای حیاتی در بسیاری از فرآیندهای صنعتی، تاسیسات ذخیره سازی، نیروگاه های انرژی، سیستم های مخازن، خطوط تولید و غیره
  • طیف گسترده ای از دستگاه های نظارت بر وضعیت و بازخورد در مراقبت های بهداشتی و مراکز پزشکی
  • کاربردهای بی شماری آزمایشگاهی و کنترل محیطی مانند استریل کردن، تبرید، نگهداری و کشت
  • نظارت بر رشد کشاورزی و باغبانی و بهینه سازی منابع
  • تهیه، نگهداری، حمل و نقل و نمایش مواد غذایی
  • نظارت بر بهره وری و مدیریت تاسیسات – ردیابی مصرف برق، نظارت بر تامین گرمایش و روشنایی در منازل / ادارات / مدارس، تهویه مطبوع و کنترل دما در واحدهای انبارداری و صنعتی
  • نظارت بر خودرو و خودرو، عملکرد و ایمنی – داده‌های تصادف، شمارش ترافیک جاده‌ای و مدیریت جریان، عملکرد سیگنال‌دهی راه‌آهن، سنسورهای انتشار مداوم، تست ایمنی عمومی خودرو

مزایای دیتالاگر دما و رطوبت

مزایای زیادی برای این نوع دستگاه ها وجود دارد که در این زمینه در انواع برنامه ها، محیط ها و صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مفیدترین مزایا و توانایی های دیتالاگر عبارتند از:


  • دیتالاگرها روشی عملی برای جمع آوری حجم زیادی از داده های عملکرد، در مدت زمان طولانی ارائه می دهند.

  • این امر علاوه بر ایجاد مجموعه داده‌های بسیار معنادار و قابل استفاده‌تر، می‌تواند در شناسایی یا نشان دادن الگوهای رفتار یا عملکرد به صورت گذشته‌نگر بسیار مهم باشد.
  • به دلیل اندازه جمع و جور و ساختار بیرونی اغلب ناهموار، دیتالاگرهای خاصی را می توان در طیف گسترده ای از محیط های چالش برانگیز مستقر کرد و تا زمانی که روشن می ماند، اندازه گیری ها را به طور خودکار در فواصل زمانی تعیین شده ثبت کرد.
  • اگرچه اغلب در مراحل بعدی برای دانلود، نمودار، تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی داده ها به یک رایانه رومیزی متصل می شوند، اما نیازی به اتصال به هیچ دستگاه دیگری در حین جمع آوری اندازه گیری ندارند.
  • بسته به بودجه شما و اینکه چقدر دقت جمع‌آوری داده‌های شما مهم است، براکت‌های قیمت متفاوتی در دسترس هستند. گزینه‌ها از واحدهای پلاگین و بازی نسبتا ارزان و ساده تا مدل‌های پیشرفته بسیار دقیق و با قابلیت‌های کامل شبکه بی‌سیم را شامل می‌شوند.
  • ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند ثبت داده‌های Wi-Fi مبتنی بر ابر می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را به صورت خودکار و از راه دور آپلود کنند و نتایج بی‌درنگ را تقریباً فوراً در سطح جهانی در دسترس قرار دهند (صرف نظر از اینکه داده‌ها از کجا گرفته می‌شوند)

نحوه اندازه گیری دیتا توسط ترموگراف

اکثر این دستگاه‌ها مجهز به یک ریزپردازنده داخلی (عملاً یک تراشه پردازش کامپیوتری کوچک و چند منظوره)، نوعی ذخیره‌سازی اطلاعات روی برد، یک یا چند سنسور یا ابزار تشخیص، و به‌طور بالقوه انواع لوازم جانبی ثبت‌کننده اطلاعات دیگر هستند.

دیتالاگر با نظارت و ضبط خودکار پارامترهای محیطی خاص از طریق اجزای حسگر خود کار می کند و سپس داده های حاصل را در حافظه خود ذخیره می کند. آنها را می‌توان به‌عنوان دستگاه‌های «مستقل» نسبتاً ساده، یا نسخه‌های چند کاناله پیچیده‌تر با سنسورها و لوازم جانبی متعددی که برای ثبت مجموعه‌ای متنوع‌تر از اندازه‌گیری‌ها نصب شده‌اند، پیکربندی کرد.

نحوه اندازه گیری دیتا توسط ترموگراف ویراترکر

دیتالاتگر ویراترکر مناسب برای کامیون ها و کانتینرهای حمل بار در مسیرهای درون و برون مرزی است.

این دیتالاگر اطلاعات را هر 15 دقیقه تا هر 24 ساعت می تواند برای مسئول بار به صورت آنلاین و یا ارسال اس ام اس گزارش دهد.

ویراترکر این امکان را به شما می دهد علاوه بر سنجش و ثبت و گزارش دما و رطوبت بار و محیط نگه داری و حمل آن، موقعیت مکانی بار را نیز در جای جای مسیر به شما گزارش دهد.

این ترموگراف یک عدد سیم کارت دارد که با شارژ آن می توانید به صورت آنلاین اطلاعات را دریافت کنید.

اگر نیاز به گزارش گیری از طریق پیامک دارید می توانید مبلغی را در سایت ویراترکر پرداخت کنید تا با توجه به طول مسیر حمل بار برای شما پیامک ارسال شود.

جمع بندی

دلایل زیادی وجود دارد که چرا مشاغل خاص ممکن است نیاز به انجام فعالیت های ثبت داده مانند موارد ذکر شده در بالا داشته باشند. علاوه بر افزایش ساده عملکرد و کارایی در انواع بی ‌شماری از فرآیندها، جمع‌آوری داده‌ ها اغلب با مسائل مربوط به مقررات صنعتی، نظارت بر سلامت و ایمنی، انطباق قانونی و کنترل زیست‌محیطی/کیفیت مرتبط است.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.