شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
قوانین و مقررات صادرات میوه خشک

همه چیز درباره صادرات میوه خشک

صادرات میوه خشک در ایران قدمت بسیار طولانی دارد و در سال های گذشته، انجیر خشک و کشمش به کشورهای اروپایی و عربی صادر می شده است. اما امروز میوه های دیگری مانند انبه، سیب، موز، کیوی و… به سبد میوه های خشک اضافه شده اند که به عنوان یک میان وعده بسیار مقوی جایگزین بسیار مناسبی برای تنقلاتی مانند چیپس و پفک است.

بسیاری از باغ داران و تولیدکنندگان میوه در ایران همگام با کشورهای دیگر، شروع به تولید و فرآوری میوه خشک کرده اند تا بتوانند از ظرفیت های متعدد باغ داری و تولید میوه استفاده کنند.

اگر تصمیم به صادرات این محصول مقوی و باارزش دارید باید از بازار جهانی، میزان عرضه و تقاضا، صادرکنندگان و واردکنندگان مطرح میوه خشک و قوانین و مجوزهای لازم برای این کار آگاه باشید.

پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خشک کردن میوه

میوه خشک یک میان وعده مقوی است که برای قرن ها استفاده می شود. این غذا دارای خواص مفیدی مانند طعم شیرین و ماندگاری طولانی است. بخش عمده ای از تولید میوه های خشک را انگور خشک که معمولاً کشمش نامیده می شود و خرمای سفره تشکیل می دهد.

ایالات متحده و ترکیه بیشترین میوه خشک را تامین می کنند و در مجموع بیش از 30 درصد از بازار جهانی را برای تولید میوه خشک به دست می آورند.

امروزه بسیاری از محصولات خشکبار به روش سنتی یعنی زیر نور خورشید خشک می شوند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت ماشین های خشک کن، بسیاری از میوه ها قابلیت خشک شدن را به روشی جدید پیدا کردند. بسیاری از میوه های خشک مانند سیب، کیوی و … توسط دستگاه های خشک کن به میوه های خشک تبدیل می شوند. نام دیگر میوه خشکی که به روشی جدید و با ماشین خشک می شود چیپس میوه است.

چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟

امروزه مانند گذشته و حتی بیشتر از قبل، میوه و سبزیجات خشک در تمام دنیا استفاده می شوند.
سبزیجات و میوه های کم آب فقط برای کوهنوردان و درست کردن کوکی های بلغور جو دوسر و کشمش نیستند.

به بخش تنقلات سالم هر خواربارفروشی نگاهی بیندازید، چیپس سبزیجات و میوه به فروش می رسد.

آنها فقط برای میان وعده نیستند!

چیپس کدو سبز را با سوسیس کبابی برای یک غذای جانبی سبزیجات ترد سرو می کنند.

فلفل های خشک برای افزایش حرارت سوپ زمستانی خود استفاده می کنند.

گوجه‌فرنگی‌های خشک را روی پیتزای خانگی خود را می ریزند.

در مهمانی ها نیز از انواع میوه های خشک استفاده می شود مانند

سیب، کیوی، موز، توت فرنگی، انجیر، انبه، نارگیل و مرکبات.

به همین دلیل تولید و فروش این محصولات خوشمزه بسیار پر رونق است.

البته به شرط این که از میوه سالم استفاده شود و مراحل خشک کردن و بسته بندی هر نوع میوه به خوبی رعایت شده باشد.

در مرحله بعد نحوه ارسال محصول به مقصد اهمیت دارد تا در اثر گرما و تغییر دما و رطوبت، کیفیت خود را از دست ندهد.

چگونه میوه ها و سبزیجات را برای خشک کردن آماده کنیم؟

  • میوه سالم

برخی تصور می کنند برای خشک کردن میوه باید از میوه های کم آب، ضربه دیده و کمی خراب استفاده کنند. این کار موجب تلخی و طعم نامطبوع میوه خشک شده خواهد شد زیرا خشک کردن، طعم را غلیظ می کند.

  • اسکراب پوست میوه

پوست میوه بعد از خشک شدن سفت می شود بنابراین میوه ها باید به خوبی شسته و پوست شان از هر گونه مواد زاید و پرز پاکسازی شود. تا بعد از خشک شدن بیش از اندازه سفت نباشد.

  • برش نازک

هر چه میوه برش های نازک تری داشته باشد چیپس تولید شده نهایی ترد تر و خوشمزه تر خواهد بود و امکان فاسد شدن آن را کم خواهد کرد.

  • رنگ میوه

برای حفظ رنگ میوه هایی مانند موز و سب که ممکن است قهویه ای شوند می توان آن ها را قبل از خشک کردن، در آب حاوی آب لیمو یا آب مرکبات خیساند.

صادرات چیپس میوه

برای شروع صادرات میوه خشک ابتدا باید از بازار خرید و فروش این محصول در جهان آگاه باشید.

کدام کشورها تولیدکننده برترمیوه خشک هستند؟ کدام کشورها در این زمینه نوظورهستند؟ برای صادرات میوه و سبزی خشک چه میزان تولید در سال نیاز است؟

بازارهای هدف اصلی و فرعی کدام کشورها هستند؟

آفریقای جنوبی، بورکینافاسو و غنا تامین کنندگان اصلی انبه خشک هستند، در حالی که اکوادور تامین کننده اصلی چیپس موز است.

تایلند تامین کننده پیشرو میوه های گرمسیری خشک شیرین شده است.

ترکیه نیز میوه خشک صادر می کند و حتی میزان صادرات این کشور بسیار بیش تر از ایران است.

خریدار میوه خشک جهت صادر

بر اساس گزارش سازمان های تجارت غذایی بین المللی انتظار می‌رود طی سال های آینده بازار اروپا برای دریافت میوه های خشک رشد قابل توجهی داشته باشد. این رشد احتمالاً ناشی از تغییرات در الگوهای مصرف مصرف کنندگان اروپایی، از جمله افزایش تقاضا برای گزینه های میان وعده سالم تر و کاهش مصرف تنقلات حاوی شکر است.

تا چند سال پیش، انبه‌های خشک عمدتاً در فروشگاه‌های تخصصی فروخته می‌شد، اما اکنون در سوپرمارکت‌های رایج، به فروش می‌رسد.

  • بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند، سوئیس و ایتالیا بهترین فرصت ها را برای تامین کنندگان کشورهای در حال توسعه ارائه می دهند.
  • بریتانیا و آلمان به عنوان واردکنندگان اصلی انبه خشک اروپا، بازارهای جالب توجهی هستند.
  • سوئیس و هلند، فرانسه، بلژیک و ایتالیا نیز از دیگر بازارهای واردات میوه خشک هستند.
  • بریتانیا بزرگ ترین واردکننده انگور خشک یا کشمش در جهان است.
  • روسیه، عمان، قطر، امارات، کویت، استرالیا، کانادا، چین، ژاپن، هند و برزیل از دیگر بازارهایی هستند که می توان میوه خشک را در آن به فروش رساند.

صادرات میوه خشک به عراق

همان طور که مشاهده کردید کشورهای متعددی در جهان خواستار میوه خشک هستند اما در این لیست، کار کردن در برخی بازارهای هدف آسان تر و کم هزینه تر است.

عوامل متعددی مانند مسائل سیاسی، جنگ، تحریم و رقابت شدید در برخی بازارهای هدف، موجب شده که کشور عراق نسبت به دیگر کشورها برای صادرکنندگان ایرانی یک بازار هدف مناسب باشد.

شرایط صادرات میوه خشک

گواهی ایمنی مواد غذایی همراه با آزمایش های آزمایشگاهی قابل اعتماد و متعدد، به ایجاد تصویری مثبت برای تامین کنندگان میوه های خشک که مایل به صادرات به اروپا هستند کمک می کند.

تامین کنندگان نوظهور می توانند از طریق روش های تولید پایدار و اجرای اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت ها از مزایای بیشتری بهره مند شوند.

صادرات میوه خشک شرایطی دارد که باید قبل از شروع، به آن ها توجه کنید:

1. قبل از جستجوی خریداران، خود و پیشنهاد خود را تعریف کنید

قبل از جذب خریداران، مهم است که دو جنبه مربوط به پیشنهاد خود را دقیقاً تعریف کنید.

  • در مرحله اول، محصولی را که ارائه می‌دهید، با عبارات قابل اندازه‌گیری به وضوح تعریف کنید.

این موارد شامل عواملی مانند توضیحات محصول، کیفیت دقیق، کمیت، فناوری مربوطه، گواهی ها، قیمت ها و شرایط تحویل است.

  • در مرحله دوم، یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد ایجاد کنید. به عبارت دیگر: به خریداران خود نشان دهید که چرا پیشنهاد شما منحصر به فرد و متفاوت از رقبای شماست.

به وضوح بیان کنید که شایستگی های اصلی شما از نظر محصول، پردازش و برند چیست و چرا.


2. تحقیقات بازار مناسب را برای درک خریداران خود انجام دهید

گام بعدی در فرآیند یافتن خریداران باید تحقیقات بازار باشد.

 در فرآیند تحقیقات بازار، ابتدا باید مشخص کنید که کدام بازار اروپایی بهترین پتانسیل را برای پیشنهاد شما دارد.

توجه داشته باشید که بزرگ ترین بازارها یا نزدیک ترین بازارها لزوما بهترین انتخاب نیستند.

همچنین باید عواملی مانند رشد بازار، سطح رقابت، الزامات رایج خریداران، الزامات قانونی، رقابت قیمت و روندهای موثر بر تقاضا را در نظر بگیرید.


بعد از اینکه بهترین بازارها را شناسایی کردید، گام بعدی باید جستجوی خریداران در موتورهای جستجو مانند گوگل باشد.

به یاد داشته باشید که از گزینه های جستجوی پیشرفته برای محدود کردن جستجوها به نتایج دقیق تر و خاص تر استفاده کنید.

 برای مثال، می ‌توانید جستجوی خود را فیلتر کنید تا فقط صفحاتی را ببینید که در بازار انتخابی شما منتشر شده‌اند.

همچنین می توانید به زبان بازار هدف خود جستجو کنید. اگر به زبان بازار هدف خود صحبت نمی کنید، می توانید از سرویس ترجمه گوگل استفاده کنید.

3. تصمیم بگیرید که کدام نوع از خریداران مناسب با پیشنهاد شما هستند

واردکنندگان میوه و سبزیجات فرآوری شده را می توان بر اساس معیارهای مختلفی دسته بندی کرد.

درک این نکته مهم است که همه این دسته ‌ها برای صادرکنندگان نوظهور از کشورهای در حال توسعه مناسب نیستند.

به عنوان مثال، برخی از شرکت های اروپایی در حال حاضر روابط طولانی مدت با صادرکنندگان پیشرو از کشورهای تولید کننده بزرگ تر دارند.

 آنها حتی گاهی اوقات پیشنهادات کشورهای خاصی را تبلیغ می کنند و حاضر نیستند با شما همکاری کنند تا روابط فعلی خود را خراب نکنند.

همچنین خریدارانی وجود دارند که دائماً به دنبال تامین کنندگان جدید هستند تا وابستگی خود را به کشورهایی که بر بازار جهانی تسلط دارند کاهش دهند.

 این شرکت‌ ها ممکن است برای پیشنهاد شما مناسب ‌تر باشند، به‌خصوص اگر محصولی را ارائه می‌ دهید که معمولاً با کشور مبدا شما مرتبط نیست.

از سوی دیگر، این خطر وجود دارد که آن خریداران به شما متعهد نشوند و اگر قیمت های بهتر یا محصولات با کیفیت بالاتری از نظر فرآیند، ترکیب یا پایداری پیدا کنند، محصولات خود را در جای دیگری خریداری کنند.


4. به خریداران بالقوه خود کمک کنید تا شما را در اینترنت پیدا کنند

پس از اینکه پیشنهاد خود را تعریف کردید و نیازهای خریداران خود را درک کردید، زمان آن رسیده است که پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را در اینترنت قابل مشاهده کنید.

بهترین راه این است که با وب سایت خود شروع کنید.

 در حالت ایده آل، وب سایت شما باید توجه بازدیدکنندگان در بازارهای هدف خود را به خود جلب کند، میل به پیشنهاد شما ایجاد کند و در نهایت بازدیدکننده را به مشتری پولی تبدیل کند.

برای مثال، می توان این کار را با قرار دادن پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود با یک پیام قوی در صفحه اصلی وب سایت خود، با تصاویر، ویدیوها و محتوای جالب جذاب انجام داد.

پس از ایجاد یک وب سایت، باید آن را برای خریداران بالقوه خود بیشتر در معرض دید قرار دهید. این را می توان از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) انجام داد. سئو فرآیند بهبود دید آنلاین یک وب سایت در نتایج یک موتور جستجو است.

 داشتن یک وب سایت خوب ضروری است، اما اطمینان از اینکه خریداران اروپایی به راحتی می توانند شرکت شما را پیدا کنند، برای شما مهم تر است. اگر شخصی به دنبال محصولی است که شما ارائه می دهید، پیشنهاد شما باید در صفحه اول موتورهای جستجوی اصلی ظاهر شود.

5. در نمایشگاه ها و رویدادهای صنعتی شرکت کنید تا با خریداران خود رو در رو ملاقات کنید

اگر قصد صادرات به اروپا را دارید، رویدادهای تجارت مواد غذایی در اتحادیه اروپا شامل برخی از بزرگ ترین نمایشگاه ها در سراسر جهان است که می توانید از این فرصت ها استفاده کنید.

 شرکت ها از رویدادهای تجاری برای تبلیغ پیشنهاد خود، یافتن خریداران بالقوه و ملاقات با مشتریان فعلی استفاده می کنند.

 یکی از مزیت های اصلی نمایشگاه تجاری این است که شرکت ها می توانند مشتریان بالقوه را رو در رو ملاقات کنند. این امر به ویژه در بخش میوه و سبزیجات فرآوری شده مهم است، زیرا به ایجاد اعتماد کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که شرکت در یک رویداد تجاری در خارج از کشور می تواند پرهزینه باشد. بنابراین، شما باید تنها پس از محاسبه هزینه و فایده، در مشارکت در رویداد سرمایه گذاری کنید.

به جای نمایشگاه، می توانید از رویدادهای منتخب بازدید کنید و خریداران بالقوه را در میان شرکت های نمایشگاهی از اروپا جستجو کنید.

 قبل از بازدید، لیست غرفه داران را مطالعه کنید و با خریداران احتمالی قرار ملاقات بگذارید.

همچنین برقراری ارتباط با خریداران قبل از نمایشگاه باعث صرفه جویی در زمان مورد نیاز برای اولین معرفی و سهولت ارتباط می شود.


6. سازمان هایی را بیابید که می توانند از صادرات شما پشتیبانی کنند

بسیاری از سازمان ‌های پشتیبانی کسب‌ و کار وجود دارند که می ‌توانند از فعالیت‌ های صادراتی شما حمایت کنند.

 آنها می توانند در کشور شما یا بازار هدف شما واقع شوند یا می توانند فعالیت های پشتیبانی را در سطح بین المللی انجام دهند. برخی از این سازمان‌ ها برنامه‌های ترویج صادرات را به طور خاص بر صادرات به اروپا متمرکز کرده‌اند و مناطق خاصی را هدف قرار داده‌اند.

سازمان‌های ملی ترویج صادرات معمولاً فعالیت‌هایی مانند تحقیقات بازار صادرات، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری یا فعالیت‌های جستجوی مشتری و بازار هدف را تأمین مالی می‌کنند.

قوانین صادرات میوه خشک

برای انجام موفقیت آمیز صادرات میوه خشک باید مقررات و نکات مهمی را انجام دهید:

  • ثبت شرکت
  • دریافت کارت بازرگانی
  • انتخاب کوتاه ترین و بهترین مسیر برای صادرات
  • ارسال هر نوع میوه خشک درزمان مناسب از سال
  • انتخاب وسیله حمل و نقل مناسب
  • بررسی رقبا
  • ارسال محصولات درکوتاه ترین زمان ممکن به دست مشتری
  • خشک کردن میوه باکیفیت
  • راهنمایی و کمک گرفتن از مشاوران تجاری و اقتصادی
  • بسته بندی استاندارد با ظاهری جذاب
  • درج اطلاعات محصول به زبان انگلیسی و زبان کشور مقصد
  • دریافت گواهی نامه امنیت غذا یا BRC/FSSC22000/ IFS
  • گواهی نامه محصولات ارگانیک و حافظت محیط زیست IFOAM
  • مشخص نمودن دانه یا هسته دار بودن میوه بر روی بسته بندی
  • درج سال تولید بر روی بسته بندی
  • اعلام ویژگی محصول (خشک شده طبیعی یا افزودن شکر)
  • تاییدیه وازرت بهداشت ودریافت نشان سیب سلامت
  • اخذ مجوز خروج از گمرک
  • پرداخت تعرفه ها مانند عوارض گمرک و مالیات
  • عضویت در اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران و در جریان اخبار صادرات میوه خشک قرار گرفتن
  • درج نشان استاندارد بر روی بسته بندی
  • انجام تست بررسی میزان مجاز آلاینده در خشکبار برای ارسال به اروپا
  • درج میزان رطوبت بر روی بسته بندی
  • مشخص کردن رتبه کیفی محصول بر روی بسته بندی
  • ارسال نمونه محصول برای مشتری قبل از ارسال به اروپا و امریکا
  • دریافت اطلاعات از کشورهای خریدار میوه خشک در سایت مرکز تجارت بین المللی https://www.trademap.org
  • دریافت مجوز سازمان غذا و دارو (علامت سیب سلامت)
  • اخذ بیمه صادرات
  • استفاده از دیتالاگر یا ترموگراف دما و رطوبت به منظور نظارت بر حفظ دما و رطوبت محصول در حین صادرات

جمع بندی

اگر قصد صادرت میوه خشک را دارید علاوه بر تولید باکیفیت و داشتن مجوزهای لازم، باید به نحوه ارسال و صادرات محصول به مقصد نیز توجه کنید. استفاده از یک دیتالاگری که علاوه بر ثبت و گزارش دما و رطوبت، موقعیت مکانی بار را نیز به صورت آنلاین گزارش می دهد یک مزیت بسیار عالی برای یک صادرکننده است.

دیتالاگر دمای ویراترکر در بین ترمورگراف های ایرانی این قابلیت هم زمان را دارا است.

جهت مشاوره کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند:

025-33553000

09100400067

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.