شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
ژئوفنس یا حصار جغرافیایی

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی، مرز مجازی کاربردی

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی، از جمله تکنولوژی های کاربردی و به روز در دنیای ردیاب ها محسوب می شود. ردیاب ها در دنیای امروزه، تنها به منظور ردیابی و کنترل افراد یا ماشین ها استفاده نمی شوند و کارکردهای متفاوتی به آن ها اضافه شده است. این کاربردها، مزایای بسیاری برای کسب و کارها دارند و به بهره وری و سودآوری آن ها کمک بزرگی می کنند. ژئوفس از دو کلمه “ژئو” و “فنس” تشکیل شده است، “ژئو” مخفف جغرافیا و “فنس” به معنای حصار است، هنگامی که این دو کلمه در کنار هم قرار می گیرند، معنای مرز یا حصار جغرافیایی می دهد و به محدوده امن، حصار الکتریکی یا دیواره جغرافیایی نیز شناخته می شو. در ادامه این مقاله با همراه باشید تا با کارایی های ژئوفنس آشنا شوید.

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی چیست؟

حصار جغرافیایی (Geofence)یک محدوده یا حصار مجازی است که در اطراف یک مکان فیزیکی یا منطقه جغرافیایی ایجاد می شود و درون نرم افزار ردیابی قابل مشاهده است. ژئوفنس بین آن منطقه و محیط اطراف آن یک حصار ایجاد می کند و همچنین می تواند حرکت دستگاه ها را در داخل مرز مجازی تشخیص دهد. این مناطق احاطه شده می توانند به بزرگی یک شهر یا به کوچکی یک ساختمان باشند. به همین دلیل این حصارها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. این مرزها را می توان به صورت، دایره ای، مربعی یا اشکال چند ضلعی رسم کرد.

به صورت کلی، ژئوفنس یک سرویس مبتنی بر مکان است که در نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که از RFID، Wi-Fi، GPS یا داده های سلولی استفاده می کنند، کاربرد دارد. این قابلیت برای اقدامات بازاریابی هدفمند (پیامک، ایمیل، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اعلان برنامه) در تعیین محدوده و ورود و خروج یک دستگاه تلفن یا تگ RFID از یک مرز جغرافیایی اشاره دارد.

برای مثال فردی از کنار مرکز خرید جین وست رد می شود و یک اعلان بر روی موبایل همراه خود با این مضمون دریافت می کند: “تخفیف 20 درصدی بر روی همه تیشرت ها و شلوار جین فقط تا پایان این هفته”

به صورت کلی ژئوفنس در زمینه های مختلف کاربرد دارد و با نظارت بر افراد و اشیا به طور دقیق به شرکت ها در افزایش بهره وری و مدیریت مفیدتر کمک می کند.

ژئوفنسینگ چیست؟

ژئوفنسینگ چیست؟

ژئوفنسینگ فرآیند استفاده از geofence برای هدف قرار دادن کاربران تلفن همراه است. بازاریابان از این فناوری برای جمع‌آوری اطلاعات و هدف قرار دادن مشتریان خود هنگام ورود، خروج یا ماندن در مناطق خاصی استفاده می‌کنند که به عنوان geofences شناخته می‌شود.

ژئوفنس چگونه کار می کند؟

در ابتدا نیاز به یک دستگاه ارتباطی مانند موبایل، لپ تاپ یا تبلت وجود دارد که نرم افزاری که حاوی فناوری ژئوفنس هست را بر روی آن نصب کرد. سپس باید ردیاب را بر روی وسیله مورد نظر نصب کرد. بعد از نصب ردیاب شما محدوده یا حصار جغرافیایی خود را از روی نقشه رسم می کنید. با حرکت فرد یا وسلیه نقیله، داده های موقعیت های جغرافیایی ردیاب به وسیله جی پی اس به تلفن همراه شما ارسال می شود و در صورت خروج از حصار جغرافیایی مشخص شده، هشداری به شما اعلام خواهد شد. همچنین شما به تمام مسیرهای پیموده شده دسترسی خواهید داشت.

کاربردهای ژئوفنس

کاربردهای ژئوفنس

ژئوفنس یا حصار جغرافیایی برای دستیابی به امکانات بیشتر و مفیدتر ایجاد می گردد و به صورت کلی این قابلیت، امکانات بسیاری در اختیار افراد قرار می دهد. در ادامه با کاربردهای مختلف این فناوری بیشتر آشنا خواهید شد.

فروشگاه و خرده فروشی ها

در مبحث بازاریابی فروشگاه ها، حصار جغرافیایی بسیار کاربردی و قابل استفاده است و به صاحبان این کسب و کارها کمک می کند تا به صورت هوشمندانه کار خود را رونق دهند. میتوان گفت به وسیله ژئوفنس می توان تبلیغاتی هدفمند و دقیق انجام داد. در برخی موارد برای این کار از فرستنده های کوچکی به نام بیکن BEACON استفاده می کنند. بیکن از تکنولوژی بلوتوث کم مصرف برای ارسال سیگنال به سایر دستگاه هوشمند که در نزدیکی آن قرار بگیرند، استفاده می کند. همچنین فروشگاه ها از افرادی که به آن ها مراجعه کرده و موقعیت مکانی فروشگاه را در گوشی خود فعال کرده اند، بانک اطلاعاتی جمع آوری می کند و با حضور مجدد آن ها تخفیف ها، تبلیغات و اعلان ها را برای آن ها ارسال کنند.

برای مثال اگر فردی از کنار یک رستوران عبور کند که قبلا به آن رستوران رفته است. پیامی وسوسه انگیز از تخفیف غذای مورد علاقه اش دریافت می کند و در نتیجه به احتمال زیاد به آن رستوران سر خواهد زد. شرکت های زیادی مانند، شرکت اپل از این روش برای جذب مشتری استفاده می کنند.

امنیت فرزندان

یکی از کاربردهای حصار جغرافیایی، حفظ امنیت فرزندان و دغدغه های موجود در این زمینه برای والدین است.

ممکن است شما دغدغه و نگرانی از بابت امنیت فرزند خود دارید، بنابراین نیاز به ابزاری برای کنترل و نظارت بر روی محدوده رفت و آمد فرزندتان دارید. با استفاده از ژئوفنس شما می توانید این نظارت را به صورت دقیق ایجاد کنید. برای مثال شما محدوده مدرسه تا خانه را در یک حصار جغرافیایی قرار داده اید و اگر فرزندتان از این محدوده خارج شود برای شما هشداری به صورت پیامک یا ایمیل ارسال می شود.

ژئوفنس در ردیابی

مدیریت ناوگان های حمل و نقل

ناوگان های حمل و نقل و شرکت های بازرگانی، همیشه دغدغه ی دیررسیدن کالا و بار را دارند و با دیرکرد در تحویل کالا اعتبار آن ها خدشه دار می شود. به همین دلیل شرکت ها برای جلوگیری از این اتفاق از ردیاب یا ترموگراف مجهز به حصار جغرافیایی استفاده می کنند. زمانی که کامیون از محدوده معین شده خارج شود، هشدار اعلام کرده و با ارسال پیامک به افراد مسئول، این موارد گزارش می شود. در نتیجه مدیریت بهتری بر روی عملکرد راننده ها ایجاد می شود. به صورت کلی شرکت ها برای نظارت بهتر بر تعداد زیادی از کارمندان و بهینه کردن وضعیت انتقالات از این روش استفاده می کنند. گزارش های به دست آمده از این روش می تواند به بهبود عملکرد کارکنان کمک بزرگی کند.

پروژه های ساختمان سازی

شرکت های ساختمانی، در منطقه های ساختمان سازی از ردیاب های مجهز به فناوری ژئوفنس استفاده می کنند تا از خارج نشدن ماشین ها، کارکنان و …مطلع شوند و با این کار فعالیت های خود را بهینه می کنند.

داده های آماری ژئوفنس

بسیاری از شرکت ها در راستای بازاریابی هدفمند از ژئوفنس استفاده می کنند. این روش بسیار هدفمند و مبتنی بر نیازهای مصرف کننده است و نتایج بسیار بهتری نسبت به بسیاری از روش های تبلیغاتی دیگر دارد. به واسطه آمارهای زیر ژئوفنس روشی بسیار مناسب برای بازاریابی هدفمند محسوب می شود.

  • تبلیغات موبایلی با ژئوفنس دو برابر نرخ کلیک بالاتری دارند.
  • فناوری ژئوفنس با 92 درصد از گوش های هوشمند سازگاری دارد.
  • افراد به طور متوسط 5 ساعت در روز را به کار با تلفن همراه می گذرانند.
  • 71 درصد از مصرف کنندگان، تجربه تبلیغات شخصی سازی شده را ترجیج می دهند.
  • از هر 4 مصرف کننده، 3 نفر پس از دریافت پیام یا اعلان  هنگام نزدیک شدن به یک مکان یا کسب و کار خاص، اقدامی را انجام می دهند.
  • 53 درصد از خریدارن با دریافت پیام از کسب و کار، فروشگاه یا شرکتی که در نزدیک آن هستند اقدام به بازدید یا خرید می کنند.

آیا ژئوفنس در تمام ردیاب ها وجود دارد؟

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد، ژئوفنس یک ابزار نیست بلکه یک فناوری است، بنابراین برخی از ردیاب ها بنا بر کاربری که دارند از ژئوفنس استفاده می کنند و برخی دیگر این امکان را پشتیبانی نمی کنند.

سخن پایانی

ژئوفنس از جمله فناوری های کاربردی و کمتر شناخته است. افراد و شرکت ها هر کدام بنا بر نیاز خود از ژئوفنس استفاده می کنند. شرکت ها و فروشگاه ها برای افزایش نرخ فروش خود از این روش استفاده می کنند. برخی برای محافظت و نظارت بر اعضای خانواده، دارایی ها، وسایل نقلیه و… استفاده می کنند. شرکت ها و ناوگان های حمل و نقل نیز برای نظارت بر عملکرد کارمندان و وسایل نقلیه از این فناوری بهره می برند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.