شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
جی پی ار اس چیست؟

همه آنچه که باید درباره GPRS بدانیم

جی پی آر اس (GPRS) یکی از خدمات شبکه های GSM است که با استفاده از آن می شود بسته های داده را انتقال داد. در حال حاضر این فناوری در دستگاه های بسیاری همانند انواع موبایل، مودم، ردیاب و ترموگراف استفاده می شود و کاربردهای این فناوری برای انتقال اطلاعات در سطح جهان فراگیر شده است. در ادامه این مقاله با شما هستیم تا با جی پی آر اس و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

جی پی آر اس (GPRS) چیست؟

جی پی آر اس (GPRS) مخفف General Packet Radio Service به معنی خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی است.این فناوری برای کاربران شبکه های موبایل نسل 2G و 3G امکان انتقال داده را فراهم می کند. به صورت کلی جی پی آر اس فناوری بین نسل دوم و سوم یا نسل 2.5 شبکه های GSM محسوب می شود. جی پی آر اس ابتدا در سال 1994 توسط موسسه استانداردهای مخابراتی اروپا یا ETST/SMG استانداردسازی شد و بعد مجموعه مشخصات آن در سال 1997 توسط SMG#25  تایید شد و نهایتا در سال 1997 تکمیل و به سرانجام رسید. خدمات فناوری جی پی آر اس در سال 1999 توسعه داده شد و در دسترس عموم افراد قرار گرفت، اما با رشد شبکه های نسل سوم 3G استفاده از جی پی آر اس کمتر شده است.

جی پی آر اس در دستگاه های مختلف

جی پی آر اس کار انتقال اطلاعات و بسته های داده را انجام می دهد، این انتقال اطلاعات می تواند برای استفاده در یک تلفن همراه، یک لپ تاپ یا ردیاب خودرو باشد. تلفن های همراه امروزی امکان اتصال همزمان به GPRS و GSM را دارند، همچنین برای استفاده از جی پی آر اس در لپ تاپ یا کامپیوتر، مودم های GPRS کوچکی در ابعاد فلش وجود دارد که از طریق اتصال usb به لپ تاپ متصل می شوند. برای استفاده از جی پی آر اس این فلش ها کافی است یک سیم کارت درون آن قرار دهید و به اینترنت متصل شوید. در اصل می توان گفت یکی از کاربردهای اصلی جی پی آر اس دسترسی به اینترنت است و به وسیله آن می توان صفحات وب را مرور و اطلاعات را دریافت و یا به سرور دیگری ارسال کرد.

کاربرد جی پی آر اس در ترموگراف و ردیاب

یکی دیگر از کاربردهای مهم جی پی آر اس استفاده از آن به عنوان یک وسیله ارتباطی در ترموگراف و ردیاب هاست. ردیاب یا ترموگراف خودرو به وسیله مودم GSM به اینترنت و سرور متصل می شود و سپس اطلاعات دریافت شده از طریق جی پی اس انتقال داده می شود. ترموگراف ویراترکر نیز برای انتقال اطلاعات خود به سمت کاربر به صورت همزمان از دو فناوری GSM  و GPRS استفاده می کند. بنابراین زمانی که اطلاعات موقعیت مکانی بار یا خودرو از طریق GPS دریافت شود و یا سنسورهای دما و رطوبت داده هایی را ثبت کنند این اطلاعات از طریق  GPRSبه پنل منتقل شده و اطلاعات موقعیت، دما و رطوبت برای کاربر قابل مشاهده است.

خدمات قابل ارائه توسط جی پی آر اس

تمام خدمات ابتدایی شبکه GSM برای جی پی آر اس قابل استفاده است، همچنین موارد زیر نیز خدماتی است که جی پی آر اس می تواند ب کاربران ارائه کند.

ارسال و دریافت پیام متنی (SMS)

ارسال و دریافت پیام چند رسانه ای (MMS)

ارسال و دریافت ایمیل

دسترسی همیشگی و بدون قطعی به اینترنت

مرور صفحات وب

ارتباطات نقطه به نقطه از طریق IP

پروتکل کاربرد بی سیم (WAP)

مزیت های جی پی آر اس (GPRS)

1-اتصال دائم

یکی از بهترین مزیت های جی پی آر اس امکان دسترسی دائمی به اینترنت و بدون قطع شدن است، بنابراین دیگر نیاز نیست برای اتصال به اینترنت مدت زمان زیادی را صرف کنید و برای برقراری ارتباط هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت وصل شوید. همچنین تا زمانی که در محدوده امواج آنتن های اپراتور باشید دسترسی شما به اینترنت پایدار است.

2-هزینه به صرفه

جی پی آر اس یکی از خدمات ارزش افزوده ای شرکت های سرویس دهنده خطوط تلفن همراه محسوب می شود و هزینه که برای انتقال اطلاعات دریافت می شود تنها برای مقدار اطلاعات ورودی و خروجی محاسبه می شود. بنابراین اگر شما مداوم به اینترنت متصل باشید و هیچ پیام و داده ای دریافت و ارسال نکنید؛ برای مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید هزینه ای پرداخت نمی کنید، در نتیجه جی پی آر اس بسیار به صرفه و اقتصادی است.

3-سرعت بالای ارسال داده

علاوه بر این جی پی آر اس، پهنای باند وسیعی داشته و به همین دلیل ارسال دیتا با سرعت بالاتری انجام می شود، که این سرعت 3 برابر سرعتی است که خطوط معمولی موبایل ارائه می دهند. سرعت انتقال داده در خطوط معمولی موبایل حداکثر سرعت 9.6 کیلوبایت در ثانیه است و در  صورتی که از  سرویس High-Speed Circuit Switched Data یا همان HSCSD  استفاده کند، حداکثر می تواند از سرعت 1.44 کیلوبیت در ثانیه بهره ببرد. اما سرعت انتقال بسته های دیتا در یک شبکه 2G   (نسل دوم شبکه های تلفن همراه-مانند همراه اول و ایرانسل در ایران)، در این سیستم از 56 تا 114 کیلو بایت است و به مراتب سرعت بالاتری نسبت به خطوط معمولی موبایل دارد.

سخن پایانی

جی پی آر اس (GPRS) در حال حاضر کابردهای مختلفی را پوشش داده است. برای مثال استفاده آن در ردیاب یا ترموگراف های صادراتی این امکان را فراهم کرده است که داده ها برای کاربر به صورت مداوم  و بدون قطعی اینترنت ارسال شود. و برای هر بار دریافت و ارسال داده ها دیگر نیازی به اتصال مجدد به اینترنت وجود ندارد. در نتیجه با وجود جی پی آر اس، تجربه داشتن یک اینترنت دائمی را خواهید داشت. برای همه شما ممکن است این اتفاق رخ داده باشد که با وجود نیاز مبرم به اینترنت به آن دسترسی نداشته اید، اما تنها با یک بار اتصال به سرویس جی پی آر اس می توانید این مشکل را برای همیشه برطرف کنید و زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، با استفاده از جی پی آر اس خدماتی همچون ارسال و دریافت پیام متنی و تصویری، بررسی ایمیل ها، گردش در صفحات وب و … را در دسترس داشته باشید.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.