شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
صادرات بهترین کالاهای ایران

بهترین کالاهای صادراتی ایران + معرفی 3 محصول برتر صادراتی ایران

بهترین کالاهای صادراتی ایران بسیار متنوع هستند اما در بخش خوراکی، زعفران، چای و پسته موقعیت های تجاری بسیار مناسبی در سطح منطقه و جهان برای کشور به ارمغان می آورند. در هر نقطه از کشور عزیزمان موقعیت های مناسبی جهت تولید و فروش انواع محصولات و کالاهای صادراتی وجود دارد. انواع آجیل، میوه، میوه خشک، خاویار و…

دراین مقاله به بررسی اجمالی و نکات مهم در صادرات سه محصول برتر ایرانی می پردازیم تا با دید بهتری نسبت به صادرات مواد غذایی اقدام کنید. هر چه بیشتر تحقیق و مقدمه چینی کنید صادرات امن و مطمئن تری خواهید داشت.

معرفی 3 محصول برتر صادراتی ایران

صادرات زعفران

اگر به دنبال صادرات زعفران هستید، باید اطلاعات مختلفی مانند انواع زعفران مرغوب، خریداران و واردکنندگان زعفران در سراسر جهان، مراحل صادرات، عوارض و مالیات ‌های مربوط به صادرات زعفران را بدانید.

زعفران یکی از گران ‌ترین ادویه‌ های دنیاست که صادرات یا فروش آن در بازارهای جهانی یکی از سودآورترین تجارت‌ ها به‌ویژه برای ایرانیان است.

 ایران اولین و بهترین صادرکننده زعفران در جهان است. همان طور که می دانید بیش ترین زمین زیر کشت زعفران متعلق به استان خراسان است. بسیاری از خانوارهای استان خراسان به کاشت زعفران مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می کنند.

تقاضا برای خرید زعفران در بازارهای خارجی بسیار زیاد است و کشورهای مختلف زعفران را از ایران خریداری می کنند.

میزان صادرات زعفران در جهان قابل توجه است و میزان درآمد دلاری آن هر ماه با رشد مثبت روبرو می شود. اگر به آمارهای ثبت شده در منابع صادرات و واردات نگاه کنید متوجه این تغییرات خواهید شد.

نحوه بسته بندی زعفران و کیفیت آن نقش اساسی در جذب مشتری دارد.

شرایط صادرات زعفران – نحوه صادرات زعفران – حداقل سرمایه برای صادرات زعفران

  • شناسایی نیاز بازار جهانی به خرید زعفران

بر اساس آمارهای ثبت شده در منابع، مهم ترین و اصلی ترین خریداران زعفران ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، عربستان و عمان هستند. کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، فرانسه، سوئد، سوئیس، اسپانیا و انگلیس نیز متقاضی خرید زعفران ایران هستند. حجم قابل توجهی زعفران ایران به آمریکا، هند و آرژانتین صادر می شود.

 با جمع آوری اطلاعات، داده ها، اعداد و ارقام منتشر شده در منابع خارجی در مورد صادرات وارداتی و حجم خرید و فروش گونه های زعفران در بازارهای بین المللی، می توانید مشخص کنید که کدام بازار تقاضا دارد و به کدام کشورها می توانید صادرات داشته باشید.

بر اساس نتیجه گیری کلی که از این داده ها به دست می آورید، کشور یا کشورهای هدف صادرات زعفران را انتخاب می کنید و در واقع بهترین مقصد را برای فروش زعفران خواهید یافت.

 اگر درک درستی از بازار زعفران در دنیا نداشته باشید، تلاش شما برای صادرات به یک کشور بی نتیجه خواهد بود! اهمیت نیازسنجی بازارهای جهانی برای خرید زعفران زمانی مشخص می شود که با موضوع تحریم، مسائل اقتصادی، تامین ارز و قوانین گمرکی در کشور مبدا و کشور مقصد مواجه شوید. قبل از صادرات زعفران باید بدانید که بازار کدام کشور به روی محصولات زعفران ایران باز است.


  • تهیه و تولید بهترین زعفران

پس از اینکه مرحله اول صادرات زعفران را پشت سر گذاشتید و تمامی اطلاعات لازم را به دست آوردید، اکنون نوبت به تهیه بهترین و با کیفیت ترین زعفران صادراتی رسیده است.

 به طور کلی زعفران در اکثر استان های کشور کشت می شود اما محصولات مناطق مختلف کیفیت یکسانی ندارند.

در حال حاضر استان خراسان نه تنها بیش ترین میزان زعفران کشور را تولید می کند، بلکه با کیفیت ترین زعفران در شهرستان قئنات واقع در این استان نیز کشت می شود.

زعفران انواع مختلفی دارد، تمامی افرادی که می خواهند در زمینه صادرات زعفران فعالیت کنند باید انواع مختلف زعفران و تفاوت آن ها را بررسی کنند تا در نهایت تصمیم درستی برای صادرات این محصول گرفته و بهترین نوع زعفران را انتخاب کنند.


  • بسته بندی

یکی دیگر از عواملی که بخشی از فرآیند صادرات زعفران است، اندیشیدن به بسته بندی استاندارد و زیبای محصولات است.

 فرض می کنیم بهترین زعفران را تهیه کرده اید، بازار هدف را مشخص کرده اید و اکنون می خواهید زعفران را صادر کنید. اگر محصولات در بسته بندی خوب و استاندارد نباشند، مشتری خارجی هرگز محصول شما را نخواهد خرید.

برای انتخاب بهترین و زیباترین بسته بندی زعفران صادراتی، قیمت مشخصی را برای سفارش جعبه بسته بندی در نظر بگیرید و با یک شرکت صادراتی زعفران مشورت کنید.

 در صورت لزوم از شرکت ها برای چاپ بسته های صادراتی کمک بگیرید.

 به یاد داشته باشید که بسته بندی صادراتی دارای ویژگی های خاصی است که توسط کشور مقصد برای فروشنده تعیین می شود.

  • مدارک و مجوزهای صادراتی

یکی از مهم ترین مراحل صادرات زعفران تهیه مدارک لازم صادراتی است. قبل از تخصیص سرمایه خود برای خرید زعفران، در مورد مراحل اخذ مجوز و گواهی استاندارد تحقیق کنید.

علاوه بر کارت بازرگانی، باید مجوزهای صادراتی لازم را نیز دریافت کنید. مانند اخذ گواهی استاندارد،

اخذ گواهی بهداشت دامی نباتات و اخذ مجوز صادرات.

صادرکننده باید ابتدا گواهی استاندارد و گواهی سلامت را از مراجع ذی ربط دریافت کند.

یکی از مهم ترین مدارکی که یک صادرکننده باید داشته باشد کارت بازرگانی است.

 معمولاً شرکت صادرات زعفران این کار را با ضمیمه کارت بازرگانی و اعزام یک نفر به عنوان نماینده صادرات به همراه وکالت نامه یا معرفی نامه انجام می دهد.

در نهایت نماینده شرکت به گمرک رفته و مراحل صادرات را تکمیل می کند.

در این مرحله باید محموله را در گمرک ثبت کنید. ارائه کلیه مدارک ذکر شده برای صادرات زعفران الزامی است.

 محصولات در گمرک ثبت شده و فرم های صادرات اظهارنامه گمرکی صادراتی باید پر شود.

فرم ویژه صادرات زعفران در گمرک حاوی مشخصات کامل محصول می باشد، این فرم باید با دقت تکمیل و به مسئول مربوطه ارائه شود.

پس از اتمام کار گمرکی، مرسوله ای که تحویل داده اید با مشخصاتی که در فرم نوشته اید بررسی می شود و اصالت آن تایید می شود.

همچنین برای صادرات انواع زعفران از قوانین و مقررات صادرات در کشور مبدا و کشور مقصد اطلاعات کافی کسب کنید.


  • بازاریابی قوی

برای حضور در بازارهای جهانی برای فروش زعفران به روش های بازاریابی بین المللی قوی نیاز دارید.

 اگر به عنوان یک شرکت فعالیت می کنید، یک تیم متخصص بازاریابی و فروش ارائه دهید تا بتوانید برای مذاکرات بین المللی آماده شوید.


  • ارسال نمونه محصول

بسیاری از مشتریان خارجی نمونه محصول را از فروشنده درخواست می کنند. سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین زعفران را به عنوان نمونه به مشتریان خارجی ارائه دهید. آنچه بسیار مهم است این است که نمونه زعفران داده شده باید همان محصول نهایی باشد که صادر می کنید. در غیر این صورت مشتری خارجی خود را از دست داده اید.


  • قیمت گذاری محصول توسط کمیسیون نرخ گذاری

مشکلات صادرات زعفران

زعفران به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات صادراتی ایران شناخته می شود، عموماً صادرات این ادویه به دو صورت فله در اندازه های نیم و یک کیلوگرمی و بسته بندی های گرمی و وزنی انجام می شود. متأسفانه مقادیر زیادی زعفران ایران به صورت عمده از برخی کشورها مانند اسپانیا و امارات خریداری و در نهایت با برندها و برچسب های خاص به کشورهای دیگر صادر می شود. این موضوع یکی از معضلات بزرگ تجارت زعفران محسوب می شود که دولت طی چند سال گذشته با محدودیت صادرات فله زعفران سعی در کنترل آن داشته است.

همچنین بخشی از صادرات زعفران توسط مسافران و افرادی که به زیارت مشهد می روند انجام می شود که به آن صادرات توشه می گویند.

 البته قوانین سختگیرانه ای در این زمینه اعمال می شود و میزان مجاز زعفران برای هر مسافر و هر فرد دارای پاسپورت ایرانی، 100 گرم است.

لازم به ذکر است حمل زعفران به عنوان مسافر در کشورهای عربستان سعودی، سوریه و عراق ممنوع است.

شایان ذکر است که بر اساس قوانین صادرات زعفران، محدودیتی برای صادرات زعفران توسط خارجیان دارای پاسپورت سایر کشورها وجود ندارد. وزارت صنعت معدن و تجارت به‌عنوان وضع‌کننده قوانین صادرات زعفران در کشور، گاهی برای کنترل بازار صادراتی مشوق‌ها یا محدودیت‌هایی برای صادرات ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه زعفران به عنوان یک محصول غذایی شناخته می شود، صادرکننده باید یک سری مجوزها و گواهینامه ها را دریافت کند، در این قسمت تمام مدارکی که برای صادرات زعفران نیاز دارید را لیست می کنیم:

bبعد از انجام این مراحل می توانید زعفران را به کشور مورد نظر خود صادر کنید.

صادرات پسته

پسته یکی از پرطرفدارترین انواع آجیل ها در جهان است و ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان پسته در جهان شناخته می شود و سالانه مقدار قابل توجهی از محصول خود را به کشورهای دیگر صادر می کند.

آمریکا و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که سهم قابل توجهی در تولید و صادرات پسته دارند. صادرات پسته ایران یکی از با ارزش ترین و پرسودترین زمینه های تجاری کشور است و این محصول درصد بالایی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

در سال های اخیر با ورود آمریکا به بازار صادرات پسته، رقابت تنگاتنگی بین ایران و آمریکا برای این تجارت پرسود وجود داشته است و آمریکا با توسعه مزارع پسته خود توانسته است بخش مهمی از بازار جهانی را تصاحب کند. مزارع پسته در ایالت کالیفرنیا با کمک ایرانیان مقیم آمریکا آن را به سطح ایران و حتی بیشتر از ایران رسانده است.

سومین رقیب ایران و آمریکا در سال های اخیر ترکیه است، هرچند تولید پسته در ترکیه در مقایسه با این دو کشور بسیار ناچیز است.

اگرچه میزان تولید پسته در آمریکا در چند سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است، اما حجم صادرات پسته به ایران همچنان بالاتر است. از تولیدات این کشور برای تامین نیاز بازار داخلی استفاده می شود که این مزیت بزرگی برای صادرات پسته ایران است.

با توجه به حجم تولید سالانه پسته در ایران، تجارت خرید و فروش پسته می تواند گزینه بسیار خوبی برای تجار باشد. کیفیت پسته ایرانی بسیار بالاست که باعث شده تقاضا برای خرید پسته ایرانی بسیار بالا باشد. در حال حاضر صادرات پسته ایران به ویتنام، هنگ کنگ، آلمان، امارات، هند، عراق و ده ها کشور دیگر انجام می شود.

شرایط صادرات پسته – مراحل صادرات پسته

برای موفقیت در زمینه پسته ابتدا باید بازار هدف را شناسایی کنید تا بتوانید انواع پسته را با توجه به نیاز کشور مقصد تهیه و صادر کنید.

  • نیاز مشتریان

برای شروع فرآیند صادرات پسته باید نیازهای مشتریان را در نظر گرفت که ممکن است بر اساس کشور مقصد، نوع کیفیت پسته مورد نظر متفاوت باشد.

کشورهای اروپایی معمولا روی این موضوع سخت گیری می کنند و با کیفیت ترین پسته به این کشورها صادر می شود. از سوی دیگر، کشورهای کم تر توسعه یافته و با درآمد متوسط ​​تمایل به خرید پسته با کیفیت متوسط ​​دارند.


  • کیفیت پسته

بنابراین ابتدا باید کشور مقصد را مشخص کرده و با توجه به نیاز بازار پسته، نوع و کیفیت آن را انتخاب کنید. دقت کنید که نوع پسته صادراتی مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط خریدار و با آداب و رسوم کشور مبدا و مقصد باشد. از آنجایی که پسته در فهرست محصولات غذایی قرار می گیرد، برخی از کشورها قوانین سخت گیرانه ای در مورد واردات آن دارند و صادرکننده باید این قوانین را به درستی بداند و بر اساس آن محصول را عرضه کند.


  • مدارک مورد نیاز

بر اساس کشور مقصد و شرایط صادرات در آن کشور و اخذ استانداردهای لازم برای واردات کالای خشک در تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و اخذ گواهی از آزمایشگاه های معتبر اداره استاندارد و یا در موارد خاص اخذ تاییدیه از سازمان غذا و دارو ضروری است که قبل از اظهار محموله به گمرک باید انجام شود.

اداره استاندارد در گمرکات کشور، شرکت های صادرکننده میوه خشک به ویژه پسته را ملزم می کند در صورت شروع صادرات خشکبار، گواهی استاندارد دریافت کنند.

برای اخذ استاندارد باید محموله نمونه برداری شده و تاییدیه های لازم را دریافت کرد و سپس گواهی بهداشت و نباتات دریافت کرد که در کشور مقصد نیز برای ترخیص کالا از گمرک لازم است.


یکی از مواردی که حین انجام صادرات باید به ان دقت کنید، نحوه ارسال محصول به کشور مقصد است.

به ویژه محصولاتی که در طول مسیر صادرات میزان دما و رطوبت آن باید ثابت باشد و تغییر نکند. همچنین از طریقی مراقبت ویژه ای از محموله شود تا به سرقت نرود یا حمل کننده بار در طی مسیر تعلل و کم کاری نکند.

بهترین و اقتصادی ترین روش حفظ بار صادراتی استفاده از ترموگراف یا دیتالاگر دما و رطوبتی است که دارای سیستم ردیاب و موقعیت یاب باشد تا مکان محموله را به صورت آنلاین به صادرکننده و خریدار نشان دهد.

صادرات چای

  • ثبت شرکت

برای انجام فعالیت های اقتصادی ا زجمله صادرات چای ابتدا باید شرکت سهامی عام یا خصوصی به ثبت برسد. اقدامات لازم برای جذب سرمایه، نیروی انسانی، اقدامات مالیاتی و … در این شرکت باید انجام شود.

برای شرکتی که در زمینه واردات و صادرات فعال است، مسائل مالی بسیار مهم است. داد و ستد و مبادله در بازارهای جهانی نیازمند بانکی است که این کارها را انجام دهد و باید برای معاملات بین المللی حساب بین المللی باز کرد.


  • قوانین و مجوزها

برای صادرات و واردات چای، تعرفه گمرکی بر اساس نوع چای با یک سری کد و اعداد، نمایش داده می شود.

واردکننده چای در صورتی که مقداری از چای خود را در داخل تهیه کند می تواند چای را از کشور دیگری وارد کند و پس از اخذ مجوزهای قانونی و اخذ گواهی لازم از وزارت بازرگانی می تواند آن را ترخیص کند.

برای صادرات و واردات چای هر نوع محصول چگونه چای، گواهی استاندارد و گواهی درمان باید تهیه شود.


  • بسته بندی

یکی از مهم ترین قوانین صادرات چای نوع و اندازه بسته بندی آن است که نباید کمتر از 10 کیلوگرم باشد.

صادرات و واردات چای فله یا بسته بندی شده در ایران قوانین و مقررات خاص خود را دارد. همانند سایر کالاهای صادراتی و وارداتی، در بیشتر موارد برای چای بسته بندی استاندارد در نظر گرفته می شود،

مگر این که مشتری خارجی چای را به صورت عمده از ایران خریداری کند که در این صورت کیسه ای ارسال می شود.


  • بازار هدف

سریلانکا و هند دو کشور بزرگی هستند که حجم زیادی محموله چای، به ایران صادر می کنند. با توجه به آمار واردات چای مشخص می شود که میزان واردات چای از میزان صادرات آن بیشتر است. اما با سرمایه گذاری مناسب می توان صادرات این محصول را گسترش داد.

این موضوع نشان می دهد که چای ایرانی نتوانسته جای خود را در بازارهای خارجی باز کند.

برای حل این مشکل قوانین گمرکی برای صادرات چای تعریف شده است و برخی منابع اعلام می کنند که عدم تعادل قیمت باعث فروپاشی این بازار در کشور شده است.

با این حال چای ایرانی به کشورهای مختلف صادر می شود. عراق، قزاقستان، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس مهم ترین کشورهایی هستند که چای ایرانی به آنها صادر می شود.

بازارهای این کشورها محل بسیار مناسبی برای بازاریابی چای ایرانی است. مصرف چای در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار بالاست. این عوامل باعث شده شرکت های صادراتی چای مرغوب را مستقیماً از کشاورز خریداری کرده و آن را برای صادرات بسته بندی کنند.

مشکلات صادرات چای

مهم ترین مشکلی که در واردات چای در بازار مشاهده می شود و در همه کالاها شاهد آن هستیم، مشکل قاچاق است. قاچاق چای وارداتی برای فرار از عوارض گمرکی افزایش یافته است. با توجه به تعرفه واردات چای که به میزان قابل توجهی بالاتر است، شرکت های تجاری با مشکلات زیادی مواجه هستند. این عامل باعث قاچاق بیشتر شد.

یکی دیگر از مهم ترین مشکلات صادرات چای از ایران افت کیفیت چای تولیدی است.

اگر پتانسیل های مثبت و کشت گیاه چای تقویت شود محصولات بهتری به دست می آید.

معمولاً مزرعه چای از کارخانه فرآوری و بسته بندی دور است. این عامل باعث شد تا محموله پس از چیدن با فاصله و بعد مدتی به کارخانه برسد. برگ های تازه در این فاصله کمی از کیفیت و تازگی خود را از دست می دهند. این عوامل می توانند بر کیفیت چای تولید شده تأثیر بگذارند.

حمایت بخش جهاد کشاورزی از کشاورزان در کشت و کاشت چای می تواند حجم تولید را افزایش دهد و به این ترتیب اگر بازاریابی مناسب در خارج از کشور انجام شود صادرات کالا افزایش می یابد.

یکی دیگر از مهم ترین مشکلات تجارت چای، مشکل قاچاق است که بازار داخلی و بحث صادرات را مختل کرده است. از دیگر مشکلات می توان به بالا بودن تعرفه گمرکی این محصول اشاره کرد و نبود قیمت قطعی این محصول از دیگر مشکلاتی است که در نحوه خرید و فروش چای وجود دارد.

جمع بندی

اگر سرمایه مناسبی دارید و با کمک یک مشاور بازرگانی و تجاری به این نتیجه رسیده اید که شرکت شما می تواند وارد بازار بین المللی شود می توانید با بهترین کالاهای صادراتی ایران شروع کنید.

 البته فهرست بلند بالایی از محصولات برتر صادرتی ایران وجود دارد که باید بر اساس میزان سرمایه و توانایی شرکت خود و نیاز بازار جهانی بر روی یک محصول سرمایه گذاری کنید مانند زعفران، پسته یا چای.

تولید باکیفیت، اخذ مجوزهای بهداشتی و صادراتی مورد نیاز هر محصول، بسته بندی استاندارد، توجه به فرهنگ و نیاز کشور مقصد و در نهایت ارسال امن و سلامت محصول با استفاده از ترموگراف دما و رطوبت ردیاب، از اساسی ترین مراحل انجام یک صادرات مطمئن و موفق است.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.