شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
حمل و نقل محصولات غذایی

چگونه محصولات غذایی را ایمن حمل کنیم؟

حمل ایمن محصولات غذایی، مسئله ای اساسی برای صادرکنندگان و ناوگان های حمل و نقل است. با توجه به گسترش مرزها، نیاز افراد جامعه به محصولات غذایی روز به روز در حال افزایش است و حمل و نقل این محصولات از مرزهای داخلی کشور به خارج از آن فراتر رفته است.

وظیفه ی صادرکنندگان و ناوگان های حمل و نقل، جابه جایی ایمن این محصولات و سالم رساندن آن ها به دست خریدار است. بیشتر محصولات غذایی به دما، رطوبت و ضربه حساسیت بالایی دارند و تاریخ انقضای بسیاری از آن ها نیز کوتاه است. به همین دلیل حمل محصولات غذایی نیاز به رعایت موارد بسیاری دارد.

انواع محصولات غذایی

تمام محصولات غذایی موجود شامل دسته بندی زیر می شوند:

میوه و سبزیجات

حبوبات

آجیل و مغزها

گوشت و فرآورده های گوشتی و پروتئینی

مرغ و فرآورده های آن

محصولات دریایی

لبنیات و فرآورده های لبنی

نان و غلات

نوشیدنی

متفرقه (محصولات کارخانه ای مانند : روغن، مربا، ترشی، شیرینی و…)

نکات حمل ایمن محصولات غذایی

حمل ایمن محصولات غذایی، شامل تمام مواردی می شود که طی فرآیند جابه جایی کالا از خسارت و آسیب به محموله جلوگیری کند. این امکان تنها با رعایت نکات ایمنی حمل و نقل محموله های غذایی میسر می‌شود. در ادامه مهم ترین نکات حمل ایمن محصولات غذایی را می‌خوانید.

انتخاب روش حمل و نقل مناسب

یکی از نکات مهم در حمل ایمن محصولات غذایی، انتخاب روش مناسب حمل برای شرکت های صادر کننده است. با توجه به مسیر و نوع کالا باید روشی مناسب برای جابه جایی آن ها انتخاب شود تا سلامت و امنیت کالا تصمین گردد. برای مثال محصولاتی که تاریخ انقضای کوتاهی دارند و سریع فاسد می‌شوند، باید از طریق حمل هوایی و با کانتینرهای یخچالدار جابه جا شوند.

در برخی از مسیرها نیاز به عبور از دریا وجود دارد و برای جابه جایی محموله های میوه باید از کانتینرهای یخچالی استفاده کرد. همچنین در مسیرهای جاده ای باید از کامیون های یخچالدار استفاده شود. بنابراین قبل از اقدام برای جابه جایی و صادر کردن محصولات باید روش حمل و وسیله نقلیه مناسب را برای محصول مورد نظر انتخاب کرد.

بسته بندی محصول

بسته بندی مناسب و صحیح

بسته بندی در فرآیند جابه جایی محصولات غذایی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. بسیاری از محصولات غذایی مانند میوه و سبزیجات، حبوبات و… در صورتی که بسته بندی مناسبی نداشته باشند با کوچکترین ضربه، تغییرات دما و… در معرض آسیب و فساد قرار می‌گیرند. برای مثال سیب، هندوانه و.. با ضربه به راحتی آسیب می‌بینند، به همین دلیل بسته بندی مناسب می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. همچنین محصول دیگری همانند پسته، نباید با رطوبت مواجه شود، که با بسته بندی مناسب می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد. از طرفی این فساد و خرابی محصولات غذایی برای سلامت عمومی افراد اثر منفی دارد.

به صورت کلی بسته بندی مناسب، محصولات غذایی را از آفات و فساد حفظ کرده و بر افزایش عمر مفید محصول، کاهش هدر رفت و حفظ سلامت عمومی افراد تاثیر گذار است.

معاینه فنی وسیله نقلیه قبل از بارگیری

یکی از موارد بسیار مهم در حمل ایمن محصولات غذایی، معاینه و بررسی وسیله نقلیه است. با بررسی و معاینه دقیق وسیله نقلیه، هر گونه نقص فنی رفع می‌شود. زمانی که وسیله نقلیه در میان راه دچار مشکل و نقص فنی شود، احتمال بروز تصادف، توقف، آسیب به محموله و دیر رسیدن آن به دست خریدار بالاتر می‌رود. بنابراین اطمینان از سلامت کامل وسیله نقلیه بسیار ضروری است. همچنین زمانی که محصولات از طریق کانتینر جابه جا می شوند، باید کانتینر بررسی شده و مشکلات و نقص های آن برطرف گردد.

بارگیری محصول

بارگیری اصولی

بارگیری اصولی از نکات مهم درجابه جایی محصولات غذایی است. به همین دلیل در زمان بارگیری محصولات و همچنین برای زمانی که بارگیری کامل شد باید نکاتی رعایت شود. در زمان بارگیری برای محصولات کارخانه ای که شامل شیشه هستند، مانند مربا، ترشی و .. باید کارگران با احتیاط بارگیری را انجام دهند. همچنین برای میوه هایی مانند هندوانه، سیب و… که با ضربه احتمال از بین رفتن آن ها هست نیز باید این مورد رعایت گردد. برای ناوگان های حمل و نقل ضروری است که از تجهیزات بارگیری مانند تسمه، زنجیر و سیم بکسل مهار بار استفاده کنند تا مشکلی در حین حمل برای محصولات پیش نیاید و از ضربه و صدمه به بار جلوگیری شود.

استفاده از ترموگراف و ردیاب

ترموگراف (دیتالاگر) و ردیاب از جمله ابزارهای بسیار ضروری برای جلوگیری از فساد، گم شدن، سرقت و دیررسیدن بار است. شرکت های حمل و نقل و صادرکنندگان کالا برای تضمین کیفیت و سلامت بار باید از این ابزار استفاده کنند. نمونه های مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارد. برای کالاهایی مانند محصولات غذایی که نیاز به کنترل دما و رطوبت دارند باید از ترموگراف دما استفاده شود.

نمونه آنلاین این دستگاه، اطلاعات دقیق تغییرات دمایی و رطوبت را از راه دور ارسال می کند و از فساد محصولات جلوگیری می کند. همچنین به صورت کلی برای جلوگیری از سرقت وسیله نقلیه و محموله، گم کردن مسیر توسط راننده یا گم شدن بار و جلوگیری از دیر رسیدن محموله به دست خریدار باید از موقعیت دقیق محموله و وسیله نقلیه اطلاع داشت و این امر تنها با استفاده از ردیاب ها امکان پذیر است. به دستگاهی که همزمان قابلیت ردیابی و سنجش دما و رطوبت را دارد، ترموگراف هوشمند می‌گویند.با خرید ترموگراف ویراترکر، به تمام این امکانات دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

به منظور حمل ایمن محصولات غذایی از مبدا تا مقصد باید نکات و اصول متفاوتی را رعایت کرد. که این نکات، انتخاب روش حمل و نقل مناسب، بسته بندی و بارگیری اصولی، معاینه فنی وسیله نقلیه و استفاده از ابزارهای مانند ترموگراف و ردیاب است. با رعایت کامل این نکات می توان محصولات غذایی را در سلامت و ایمنی کامل به مقصد رساند. تحویل محموله به صورت سالم و به موقع، رضایت خریداران را در پی دارد و همچنین باعث افزایش بهره وری و سودآوری شرکت ها نیز خواهد شد.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.