شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
کنترل دما در حمل و نقل مواد دارویی

بهترین روش کنترل دما در حمل و نقل مواد دارویی

کنترل دما در حمل و نقل مواد دارویی یکی از نکات بسیار مهم است که باید به عنوان فروشنده یا شرکت پخش دارویی، حتما به آن توجه کنید. دارو با جان آدم‌ ها سر و کار دارد و اصلا نباید هنگام بسته‌ بندی یا حمل و نقل‌ اش، سهل‌ انگاری کرد. داروهای تزریقی، واکسن، داروهای خاص بیماری سرطان، انسولین، داروهای حساس به نور و دما هستند که با کم‌ ترین تغییر دما و گرم شدم فضای انبار یا وسیله نقلیه، کارایی خودشان را از دست می‌دهند.

برای همین جدا از این که باید نکات بهداشتی بسته‌ بندی و استریل کردن فضای کانتینر یا کامیون حمل بار رو در نظر بگیرید، باید به کنترل دما در حمل و نقل مواد دارویی هم توجه کنید تا دارو از کارخانه به داروخانه و از داروخانه به مصرف‌کننده، صحیح و سالم برسد.

چگونه با اطمینان خاطر مواد دارویی را ارسال کنیم؟

حمل و نقل و ارسال مواد دارو و لوزام پزشکی خاص، نیاز به مراقبت ویژه دارد و نمی‌ شود با بی‌ احتیاطی و بدون تهمیدات لازم به مقصد فرستاده بشود. به خصوص اگر مقصد شهر یا کشور دیگری باشد. چند نکته کلیدی است که باید قبل از حمل و نقل دارو، حتما به اون توجه کنید:

1.تاریخ تولید و انقضای دارو

قبل از بارگیری و ارسال دارو، حتما به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید. هر چه دارویی به تاریخ انقضای خودش نزدیک‌ تر باشد، احتمال بیشتری است که با کم‌ ترین تغییر دما، قابلیت خودش رو ازدست بدهد.

2.بسته‌بندی

طراحی و بسته‌ بندی داروها باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام بشود. هر دارویی با توجه به ویژگی‌ هایی که داره در یک بسته‌ بندی مناسب قرار می‌گیرد. بسته‌ بندی مناسب، بسته‌ بندی‌ای است که با توجه به نوع دارو طراحی بشود. اطلاعات دقیق دارو و نحوه نگهداری آن را نشان بدهد و در مقابل فشار، دما و رطوبت و نور مقاوم باشد و به راحتی آسیب نبیند. همچنین بر روی بسته‌ بندی، برای بیماران نابینا و کم‌بینا هم از خط بریل استفاده بشود تا به راحتی از دارو استفاده کنند.

3.کانتینر و کامیون حمل دارو

ماشین حمل مواد دارویی باید چند ویژگی مهم را داشته باشند. این یکی از مهم‌ ترین مراحل ارسال دارو به مصرف‌کننده است:

الف)وسیله نقلیه اختصاصی:

تنها از کامیون و کانتینرهایی استفاده کنید که دقیقا برای حمل و نقل مواد دارویی ساخته شدند.

ب)بهداشت:

قبل از بارگیری، حتما داخل و بیرون وسلیه نقلیه، گندزدایی و استریل بشود.

ج)راننده و بارگیر حرفه‌ای:

پرسنلی را استخدام کنید که به نحوه باگیری و حمل و نقل مواد دارویی و حساس، آگاه هستند و در صورت بروز مشکل، می‌دانند چه کاری انجام بدهند که داروها سلامت به مقصد برسد و از بین نرود.

ه)دیتالاگر:

مهم‌ ترین بخش ارسال دارو و تجهیزات پزشکی، سنجش دما در حمل و نقل مواد دارویی و نصب یک دیتالاگر کارآمد و دقیق، در وسیله حمل محموله است. دیتالاگر، میزان دما و رطوبت مواد دارویی را ثبت و گزارش می‌ کند و در صورت بروز مشکل و تغییر دما، به صاحب بار و راننده اطلاع می‌دهد. همچنین دیتالاگرهایی داریم که علاوه بر ثبت دما و رطوبت، مجهز به ردیاب هستند و از موقعیت بار در جاده‌ های درون و برون شهری می‌توانید مطلع باشید. به ویژه این که دارو جزو اقلامی است که در ارسالش نباید تاخیر اتفاق بیفتد. با این نوع دیتالاگر به راحتی می‌توانید زمان رسیدن محموله به مقصد را کنترل کنید.

د)حذف مواد زائد:

داخل کامیون و کانتینر حمل مواد دارویی و پزشکی، هیچ نوع کالا یا ماده زائد دیگه‌ای نباید باشد چون باعث انتقال میکروب به بسته‌ بندی‌ های مواد دارویی می‌ شود.

اهمیت کنترل دما هنگام حمل و نقل مواد دارویی

میزان دمای دارو هنگام حمل و نقل آن قدر مهم است که اگر تمام تمهیدات و مراقبت‌ های دیگر انجام بشود اما هنگام ارسال، کنترلی روی دما و رطوبت داروها نباشد، دریافت‌ کننده در مقصد، با یک بار فاسد رو به رو می‌ شود. داروهای حساس به نور  و دما، رادیو داروها، داروهای سمی، داروهای قابل اشتعال، داروهای مخدر و کنترل شده، داروهای بیماران خاص مانند انسولین، همگی نیاز به مراقبت ویژه دارند و با کم‌ ترین تغییر دمای محیط، خاصیت خود را از دست می‌ دهند یا فاسد می‌ شوند. اما نگران نباشید. وقتی از یک دستگاه ثبت‌ کننده دما و رطوبت استفاده کنید، مطمئن باشید بدون هیچ مشکلی، محموله به مقصد می‌ رسد.

ویژگی‌ دیتالاگر مناسب برای کنترل دمای مواد دارویی

1.گزارش‌دهی دقیق

یک دیتالاگر خوب، باید بتونه با کم‌ ترین میزان خطا، اطلاعات رو ثبت و گزارش کند.

2.تعداد سنسورهای نصب شده

ثبت دما در حمل و نقل مواد دارویی به این بستگی دارد که سنسورهای دیتالاگر در تمام نقاط کامیون یا کانتینر باید نصب شوند تا اطلاعات دقیق‌ تری رو بتونن ثبت کنند.

3.سنجش دما

4.سنجش رطوبت

5.مجهز به جی پی اس

بهترین مدل دیتالاگر برای حمل و نقل مواد دارویی و حساس پزشکی، دستگاهی است که مجهز به ردیاب و موقعیت‌ یاب باشه. سرقت، دور شدن از مسیر اصلی حمل و نقل، تاخیر راننده در ارسال مواد دارویی، نقص فنی کامیون یا کانتینر از عواملی است که ممکن است باعث آسیب به دارو شود. به خصوص اگر دارویی باید هر چه سریع‌ تر به دست مصرف‌کننده برسد. از بین دیتالاگرهای ایرانی، دیتالاگر ویراترکر، این ویژگی کاربردی رو دارد و با خیال راحت می‌توانید بارتان رو به مقصد برسانید.

6.میزان حافظه داخلی

7.نحوه گزارش‌دهی

دیتالاگرها معمولا اطلاعات ثبت شده را به صورت آنلاین و در اپلیکیشن یا سایت به شما نشان می‌ دهند اما اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، می‌توانید دیتالاگر را طوری تنظیم کنید که اطلاعات را به صورت اس ام اس به شما گزارش بدهد.

سخن پایانی

کنترل دما در حمل و نقل مواد دارویی یکی از معضلات اصلی کارخانه‌ های تولید دارو و شرکت‌ های پخش مواد دارویی و پزشکی است. برای همین به دنبال دیتالاگری هستند که بتواند با کم‌ ترین خطا، اطلاعات دما و رطوبت را ثبت و گزارش کند. همچنین موقعیت مکانی وسیله نقلیه حمل دارو، نشون بدهد تا بدون هیچ گونه تاخیری، محموله دارویی به داروخانه‌ ها برسد.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.