شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
حمل و نقل فرآورده های خونی

نکات کلیدی در حمل و نقل فرآورده های خونی

حمل و نقل فرآورده‌های خونیو سالم رسیدن آن به بیماران نیازمند، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های سازمان انتقال خون، مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و به ویژه بخش اورژانس است. زیرا هم ماده باارزشی است و به راحتی به دست نمی‌آید و هم این که اگر این محموله‌ها صحیح و سالم به مقصد نرسد، جان بیماران به خطر می‌افتد. با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در حمل و نقل فرآورده‌های خونی به راحتی می‌توان این ماده گرانبها و جان بیماران نیازمند به خون را حفظ کرد. به قول شاعر

بنی آدم اعضای یکدیگرند             که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار       دگر عضوها را نماند قرار

با یک ارسال سریع، بهداشتی و اصولی می‌توان به این مهم دست یافت.

راهنمای حمل و نقل خون و فرآورده‌های خونی

جا‌به‌جایی مواد حساس مانند خون و فرآورده‌های خونی، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد:

1-بسته‌بندی مناسب

یخدان و جعبه‌های مخصوص حمل خون، باید کاملا بهداشتی و بدون کوچک‌ترین ترک‌خوردگی و ضرب‌دیدگی باشند. هر نوع فرآورده خونی باید در یک یخدان یا جعبه جداگانه باشد.

2-آموزش پرسنل بارگیری و رانندگان وسلیه نقلیه

خون و فرآورده‌های خونی به شدت در مقابل گرما، تغییر دما، یخ‌زدگی، تکان شدید و ضربه آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل افرادی که این محموله‌ها را بارگیری می‌کنند و همچنین رانندگان کامیون حمل خون باید آموزش‌های لازم را ببینند و از حساسیت و آسیب‌پذیری بار،کاملا آگاه باشند.

3-رعایت مدت زمان حمل و نقل بار

خون و فرآورده‌های خونی نهایتا تا 24 ساعت باید به مقصد برسند و نباید هیچ‌گونه تعللی در مسیر حمل و نقل، اتفاق بیفتد.

4-دمای مناسب

هر فرآورده خونی در دمای مخصوصی سالم می‌ماند. به عنوان مثال خون کامل،گلبول قرمز متراکم، کیسه خون اطفال، خون شسته شده و خون اشعه داده شده، باید در محدوده دمایی 1 تا 10 درجه سانتی‌گراد باشند. پلاکت باید در دمای 22 تا 25 درجه سانتیگراد و بدون یخ‌زدگی جا‌به‌جا شود. محدوده دمایی فرآورده‌های پلاسمایی 20- تا 25- درجه سانتی‌گراد است. همچنین یخدان و جعبه حاوی خون و فرآورده‌های خونی نباید در کنار بخاری ماشین، زیر نور مستقیم آفتاب و یا در هوای آزاد باشد حتی در زمستان.

5-عدم نقص فنی کامیون

قبل از حرکت، ماشین حمل خون به خوبی چک شود تا هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد.

6-استفاده از ترموگراف

برای این‌ که از سالم و به موقع رسیدن محموله‌های خونی مطمئن باشید، باید از یک ترموگرافی استفاده کنید که به دقت بالا و کم‌ترین میزان خطا، میزان دما و رطوبت خون و فرآورده‌های خونی را ثبت و گزارش دهد. حفظ دمای مناسب حمل و نقل فرآورده‌های خونی، با یک ترموگراف خوب که از یک شرکت معتبر خریداری شده باشد، به راحتی انجام می‌شود.

ویژگی‌ ترموگراف مخصوص حمل و نقل فرآورده‌های خونی

با خرید و نصب ترموگراف در داخل کامیون حمل بار، به راحتی می‌توانید محموله‌های حساس به دما را به مقصد برسانید. البته باید به این نکته توجه کنید که ترموگراف‌ها متفاوتند و برای انواع محموله‌ها اعم از مواد غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی و… استفاده می‌شوند اما بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید ترموگرافی را انتخاب کنند که در صورت بروز مشکل به سرعت اخطار بدهد:

  • سنجش دما و رطوبت محموله با کم‌ترین میزان خطا
  • گزارش سریع و به موقع اطلاعات ثبت شده
  • اخطار به موقع در صورت بروز مشکل
  • موقعیت‌یابی و ردیابی کامیون حمل بار

این ویژگی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کمک می‌کند تا روی رفتار رانندگان حمل محموله‌های پزشکی، نظارت داشته باشند. بعضی رانندگان پرخطر هستند یا در طول مسیر تعلل می‌کنند در حالی که خون و فرآورده‌های خونی باید به سرعت به مقصد برسد. همچنین اگر در مسیر درون یا برون‌شهری حادثه یا تصادفی اتفاق بیفتد یا ماشین دچار نقص فنی شود، بیمارستان یا سازمان انتقال خون، از طریق اخطار دستگاه ترموگراف متوجه می‌شود و سریعا اقدام می‌کند.

معرفی یک برند ترموگراف ردیاب

ردیاب‌های خارجی مانند تستو، ای زد، مارونیکس مجهز به ردیاب هستند اما هزینه خرید آن‌ها بالاست. در میان شرکت‌‌های ایرانی، ترموگراف ویراترکر، علاوه بر ثبت و گزارش دما و رطوبت، به جی پی اس مجهز است و به دو روش آنلاین و آفلاین، اطلاعات مکانی ماشین را به شما گزارش می‌دهد.

سخن پایانی

خون و فرآورده‌های خونی یک محموله به شدت مورد نیاز برای بخش اورژانس، مراکز پزشکی، بخش جراحی، بیماران خاص و … است. ارسال سریع این آب حیات، از سازمان انتقال خون به بیمارستان‌ها و نجات جان بیماران، نیازمند تدابیر امنیتی و بهداشتی خاص برای این نوع محموله‌ها است.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.