آشنایی با انواع بیمه صادرات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاها کمک می کند با آگاهی بیشتری برای مسیر صادراتی خود بیمه انتخاب کنند.
خرابی و فساد محصولات و کالاهای حساس به ویژه مواد غذایی، دارو، مواد شیمیایی و گیاهان، سرقت یا گم شدن محموله، درگیری های سیاسی و یا عدم تعهد خریدار به پرداخت هزینه از جمله مشکلاتی هستند که برنامه یک صادرات و واردات را تهدید می کنند. به ویژه در برخی مسیرها مانند خاورمیانه و سواحل قاره آفریقا.
در این مقاله به بررسی انواع بیمه نامه هایی که ممکن است به کار یک صادرکننده بیاید، می پردازیم.
بیمه صادرات عصای دست صادرکنندگان!
تجارت بین المللی یک ریسک است، به همین دلیل است که پوشش بیمه بیش از هر زمان دیگری برای صادرکنندگان اهمیت دارد.
قانون مورفی می گوید: “هر خطای ممکن، رخ خواهد داد.”
اگرچه ممکن است به اندازه ادوارد مورفی جونیور بدبین نباشید، اما فکر کردن به اینکه چگونه میتوانید همه احتمالات منفی را که صادرات در معرض آن است کاهش دهید، ضرری ندارد.
خوشبختانه، راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید با آرامش خاطر سرمایهگذاری کنید. بیمه صادرات، در قالب های مختلف آن، نه تنها می تواند شما را برای انجام تجارت در خارج از کشور راحت تر کند، بلکه به شما امکان می دهد تا بر کسب و کار خود در سطح بین المللی تمرکز کرده و آن را رشد دهید.
مزایای انواع بیمه صادرات و واردات
انواع بیمه صادرات به شما کمک می کند:
- کنترل بیشتری بر ریسک و خطرات مسیر صادرات خواهید داشت.
- شما می توانید جایگاه کسب و کار خود را از رقبای که بیمه ارائه نمی دهند بالاتر ببرید.
- اعتماد مشتری را جلب خواهید کرد.
- بر اساس استانداردهای جهانی صادرات انجام می دهید و خسارات احتمالی مسیر حمل و نقل کالا و محصولات را تا حد زیادی کاهش خواهید داد.
انواع بیمه صادرات چیست؟
بیمه باربری از دست دادن یا آسیب دیدن کالا در حین حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را پوشش می دهد.
بسیاری از صادرکنندگان بیمه و حمل و نقل را ترتیب می دهند اما هزینه را به خریدار منتقل می کنند. در مواردی که چنین است، شما هزینه کالا و همچنین بیمه و حمل بار به بندر یا فرودگاه مورد نظر خود را از مشتری دریافت می کنید.
به طور کلی 5 نوع بیمه صادرات وجود دارد:
بیمه اعتباری بیمه اعتباری یا بیمه اعتبار تجاری که محبوب ترین شکل بیمه صادرات است.
بیمه ریسک سیاسی
بیمه دریایی
بیمه ارز
بیمه مسئولیت محصول
بیمه اعتبار صادراتی (ECI)
1-بیمه اعتباری
بیمه اعتباری یا بیمه اعتبار تجاری، محبوب ترین شکل بیمه صادرات است.
برای هر شرکتی که با خریدار خارجی ارتباط تجاری دارد، بیمه اعتبار بسیار مفید و اطمینان بخش خواهد بود.
این بیمه شامل خطر ورشکستگی خریدار یا ناتوانی در پرداخت وجه است. بیمه اعتباری می تواند بازدهی 80 تا 90 درصدی را به بدهی بدهد.
در دنیای امروز خرید و فروش با کارت های اعتباری یکی از پررونق ترین روش های تجاری است.
در این نوع فروش، خریدار در ازای دریافت کالا یا خدمات از فروشنده متعهد می شود وجه آن را در تاریخ معینی پرداخت کند و فروشنده نیز سعی می کند از وصول به موقع مطالبات خود اطمینان حاصل کند.
بنابراین فروشنده با ریسک احتمالی، معامله را به بیمه گر منتقل می کند و با دریافت بیمه نامه اعتباری این ریسک را به بیمه گر منتقل می کند.
این روش فروش در کشورهای پیشرفته دنیا رواج بیشتری دارد زیرا این کشورها از ثبات نسبی اقتصادی و اجتماعی برخوردار هستند.
بیمه اعتباری خطر ورشکستگی خریدار شما یا ناتوانی در پرداخت پول به شما را پوشش می دهد.
بیمه گذاران گزارش های اعتباری خریداران و سوابق مالی بدهکار را دریافت و به بررسی آن ها می پردازند.
2-بیمه ریسک سیاسی
بیمه ریسک سیاسی (PRI) نوع دیگری از پوشش هایی است که صادرکنندگان به ویژه در کشورهای نوظهور باید در نظر بگیرند. بیمه ریسک سیاسی برای واردکنندگان و صادرکنندگان محافظت جامع در برابر ضرر ناشی از بی ثباتی سیاسی، از جمله مصادره و عدم پرداخت محصول را فراهم می کند.
ریسک سیاسی به عنوان ریسک مداخله دولت خارج از کشور در سرمایه گذاری های شما تعریف می شود که می تواند کالاهایی باشد که صادر می کنید یا هر دارایی یا تجارتی که در کشور دیگر دارید.
پوشش بیمه نامه شامل همه انواع زیان های ناشی از اقدامات سیاسی و بی ثباتی می شود، از جمله:
- مصادره، سلب مالکیت، یا ملی کردن
- عدم تبدیل ارز و عدم انتقال
- خشونت سیاسی (از جمله تروریسم و جنگ)
- لغو قرارداد به دلیل رویدادهای سیاسی
3-بیمه دریایی
اگر صادرکننده کالا هستید، بیمه دریایی یکی از مهم ترین انواع بیمه صادرات است که باید در نظر بگیرید.
زمانی که یک تجارت درگیر حمل و نقل کالا می شود، خطرات متعددی وجود دارد، از جمله آسیب دیدن و از دست دادن کالا.
بیمه دریایی خسارت کشتی ها، محموله ها، پایانه ها و هر گونه حمل و نقلی را که به وسیله آن اموال بین مبدا و مقصد نهایی منتقل، خریداری یا نگهداری می شود را پوشش می دهد.
بیمه دریایی همچنین شامل اموال در خشکی (پایانههای کانتینری، بنادر، سکوهای نفتی، خطوط لوله) نیز می شود.
همچنین دزدی دریایی یکی از مشکلاتی است که در سال های اخیر در سواحل آفریقا بوجود آمده است و سرمایه های بسیاری از بین رفته اند.
4-بیمه ارز
عامل اصلی که گاهی اوقات ضررهای زیادی را برای معامله گران بین المللی ایجاد می کند، از دست دادن پول به دلیل تبدیل ارز است.
شرایطی که ممکن است در ابتدای معامله ایجاد شده باشد کاملاً تغییر می کند و شما را در حالت ناامیدی قرار می دهد. این شکل از بیمه هر گونه خسارتی که ممکن است در اثر تاثیر منفی حرکت ارز ایجاد شود را کاهش می دهد.
در حالی که تعدادی از استراتژیهای مدیریت ارز وجود دارد که یک صادرکننده میتواند از آن برای کاهش زیان از طریق جابجایی ارز استفاده کند، برخی موسسات مالی و ارائهدهندگان ارز نیز بیمه ارزی در برابر ضرر تبدیل ارائه میکنند.
5-بیمه مسئولیت محصول
این نوع بیمه برای پوشش خطرات ناشی از دعوی قضایی در زمانی است که خریدار ادعا می کند محموله ناقص است یا ارسال شما با مقررات صادراتی مطابقت ندارد.
صادرکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که تمام تلاش خود را برای رعایت قوانین مرتبط با فروش محصول خود در بازار مقصد انجام می دهند، زیرا بیمه صادرکنندگان ناآگاه را تحت پوشش قرار نمی دهد.
بنابراین، جبران خسارت مشروط به اثبات این است که صادرکننده ناخواسته محصولی را فروخته است که بعداً معیوب یا خطرناک تشخیص داده شد.
6-بیمه اعتبار صادراتی (ECI)
بیمه اعتبار صادراتی (ECI)(export credit insurance) یا بیمه نامه صادراتی از صادرکننده محصولات و خدمات در برابر خطر عدم پرداخت، توسط خریدار خارجی محافظت می کند.
به عبارت دیگر، ECI با دادن اطمینان مشروط به صادرکننده مبنی بر اینکه اگر خریدار خارجی قادر به پرداخت نباشد، پرداخت انجام خواهد شد، به طور قابل توجهی خطرات پرداخت مرتبط با انجام تجارت در سطح بینالمللی را کاهش میدهد.
به بیان ساده، صادرکنندگان می توانند از مطالبات خارجی خود در برابر انواع خطراتی که می تواند منجر به عدم پرداخت توسط خریداران خارجی شود، محافظت کنند.
حتی خریداران دارای اعتبار نیز ممکنن است به دلیل شرایطی که خارج از کنترل آنهاست، نتوانند پرداخت را انجام دهند. با کاهش ریسک عدم پرداخت، صادرکنندگان می توانند فروش صادراتی را افزایش دهند، سهم بازار را در کشورهای نوظهور و در حال توسعه ایجاد کنند و با قدرت بیشتری در بازار جهانی رقابت کنند.
ECI خسارت فیزیکی یا خسارت وارده به کالاهای ارسال شده به خریدار یا خطراتی را که پوشش آن از طریق دریایی، آتش سوزی، تلفات یا سایر اشکال بیمه در دسترس است را پوشش نمی دهد.
سخن پایانی
تجارت بین المللی یک ریسک است. بنابراین اجازه ندهید کسب و کار شما بدون بیمه نفس بکشد.
در حالی که نمی توانیم جلوی وقوع آنها را بگیریم، می توانیم کمی از آنها محافظت کنیم.
آیا کالاهای سرمایه ای صادر می کنید یا خدمات؟ اگر یک خریدار خارجی، به عنوان مثال، به دلیل رویدادهای سیاسی مانند جنگ یا سلب مالکیت، نتواند پول شما را پرداخت کند، با خطر بزرگی روبرو خواهید شد.
به همین دلیل عاقلانه ترین کار، آشنایی با انواع بیمه صادرات و حفاظت از محموله های صادراتی، از طریق بیمه کردن آن است.