شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
انواع ترموگراف

با انواع ترموگراف بیشتر آشنا شوید!

انواع ترموگراف را چگونه مشخص می‌کنند؟ ترموگراف‌ها بر اساس کاربرد و همچنین ابزارهای به کار رفته در آنها به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند. این ابزارها به سنسورهایی مجهز هستند که قابلیت اندازه‌گیری داده‌های مختلفی همچون دما، فشار، رطوبت و غیره را دارند. صنایع و ارگان‌های مختلف می‌توانند با توجه به نیازهای خود، یکی از انواع این ترموگراف‌ها را انتخاب کنند و به نیازهای خود پاسخ دهند. در ادامه با انواع ترموگراف‌ها و کارکرد آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع ترموگراف‌ها کدام است؟

دستگاه‌های ترموگراف طرز کار بسیار ساده‌ای دارند. اصل کار ترموگراف اندازه‌گیری داده‌های مختلفی مانند دما، فشار، رطوبت، صدا و غیره می‌باشد. که این اطلاعات به وسیله سنسوری که در آنها قرار داده شده است، اندازه گیری می‌شود. ترموگراف‌ها از گذشته تا به حال دست‌خوش تغییرات زیادی شده‌اند. این تغییرات و همچنین کاربردهای مختلف، انواع متفاوتی از ترموگراف‌ها را ایجاد کرده است، که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم.

1-بر اساس روش اندازه‌گیری

الف)آنالوگ

 ترموگراف های آنالوگ، دستگاه های قدیمی پرهزینه با ابعاد بزرگ هستند. نوسانات دما و رطوبت در این دستگاه بر روی کاغذ گراف رسم می شود و نیز دقت پایینی دارد.

ب)دیجیتال

ترموگراف های دیجیتال، دقت و سرعت  بالایی دارند و داده‌ها را در حافظه داخلی ثبت می کنند. این دستگاه‌ها در حال حاضر در انواع متفاوتی وجود دارند. ترموگراف دیجیتال قابلیت اندازه گیری دما و رطوبت را دارد و به دو دسته تماسی و محیطی تقسیم می شود. ترموگراف تماسی با روش اتصال پراب و ترموگراف محیطی به وسیله سنسور داخلی قابلیت اندازه‌گیری دما و رطوبت محیط را دارند.

2-براساس کاربرد

انواع ترموگراف دما و رطوبت بر اساس نوع کارایی‌شان به دو دسته تقسیم می‌شود.

الف)تماسی

در تماس با اجسام، می‌تواند دما و رطوبت را اندازه‌گیری کند.

ب)محیطی

از طریق سنسورهای داخلی که دارد، می‌تواند دما و رطوبت کل یک انبار یا کانتینر را اندازه‌گیری کند.

3-بر اساس داده ورودی

ترموگراف ها می توانند انواع مختلفی از ورودی ها را پردازش کنند. برخی از آنها تا چند ورودی و برخی انواع مختلف ورودی مانند دما، رطوبت، فشار و غیره را می پذیرند. این دیتالاگرها بر اساس ورودی های مختلف به انواع زیر می باشند.

الف)ترموگراف دما

ترموگراف دما با اندازه گیری دمای محیط، تغییرات دمایی را هشدار می دهد تا از آسیب دیدن محصول جلوگیری کند و معمولا برای صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود. از انواع ترموگراف های دمایی، ترموگراف RTD است که دما را به صورت بسیار دقیق نشان می دهد و شامل یک سیم طویل می باشد که به دور یک هسته پیچیده شده است. سیم از جنس پلاتین، نیکل یا مس و هسته از جنس شیشه ای یا سرامیکی می باشد.

ب)ترموگراف فشار

ترموگراف فشار برای اندازه گیری فشار گازها، مایعات، جریان گاز، سطح، ارتفاع و سرعت آب استفاده می شود. این ثبت کننده های فشار عموما برای شرایط زیر آب استفاده می شود.

ج)ترموگراف رطوبت

ترموگراف رطوبت، اطلاعات مربوط به رطوبت نسبی و غلظت بخار آب محیط را اندازه گیری می کند. این دستگاه در گلخانه ها، مزارع، سیستم انبارداری، حمل و نقل مواد دارویی و غذایی قابل استفاده است.

د)ترموگراف ارتعاشی

ترموگراف ارتعاشی با حس‌گری مانند شتاب‌سنج، ارتعاشات و ضربات را در یک بازه زمانی اندازه‌گیری و ثبت می کند. که در فعالیت های لرزه‌نگاری در مناطق فعال زمین‌لرزه استفاده می شود.

4-بر اساس سطح فناوری

ترموگراف‌ها بر اساس میزان فناوری بکار گرفته شده در آنها نیز به دو دسته ترموگراف ساده و ترموگراف هوشمند تقسیم می‌شوند.

الف)ترموگراف ساده

ترموگراف‌های ساده تنها از یک سنسور، باتری و ریزپردازنده تشکیل شده‌اند و قابلیت اندازه‌گیری داده‌های مختلفی مانند دما، رطوبت و فشار را دارند. این اطلاعات در ترموگراف ذخیره شده و بعد از طریق درگاه‌های usb به تلفن هوشمند یا رایانه متصل شده و قابل مشاهده است. خروجی این اطلاعات به صورت نمودار و فایل اکسل می‌باشد و امکان تحلیل و بررسی این اطلاعات وجود دارد. اگر شما یک سردخانه، اتاق سرور، گلخانه یا آزمایشگاه دارید، ترموگراف‌های ساده برای استفاده شما مناسب‌تر هستند.

ب)ترموگراف هوشمند

اما ترموگراف‌های هوشمند علاوه بر سنجش داده‌های مورد نظر قابلیت دیگری نیز دارند. این دستگاه با استفاده از فناوری جی پی اس قادر است تمام تغییرات دمایی، رطوبت و غیره را به صورت آنلاین برای شما نمایش دهد و از مشکلات احتمالی در لحظه جلوگیری به عمل آورد. در موارد انتقال مواد غذایی، دارویی و محموله‌های بانک خون بهتر است از ترموگراف‌های هوشمند استفاده کنید. به صورت کلی همه صنایعی که نیاز به حمل و نقل در آنها وجود دارند می‌توانند از ترموگراف‌های هوشمند استفاده کنند. این ترموگراف‌ها به ردیاب نیز مجهز هستند.

مزایای ترموگراف

ترموگراف با توجه به کارایی‌های متفاوت، مزایایی را به همراه دارد. از عمده این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-جمع‌آوری داده  24 ساعته بدون مراقبت و نگهداری

2-قابل استفاده در مدت زمان بالا و در هر موقعیت مکانی

3-قابل استفاده در موقعیت‌های دور و خطرناک

4-ثبت اطلاعات دقیق و کارآمد

هزینه ترموگراف

قیمت خرید ترموگراف با توجه به موارد استفاده و پشتیبانی از میزان داده‌های مختلف دما، فشار و غیره متفاوت است. بنابراین اگر قصد خرید ترموگراف را دارید، به تفاوت انواع ترموگراف توجه کنید زیرا هزینه آن حدود 1 تا 10 میلیون تومان است:

1-میزان کارکرد باتری

2-نوع حسگر و پردازنده به کار رفته در ترموگراف

3-یک یا چند بار مصرف بودن ترموگراف

4-دیجیتال یا آنالوگ بودن

5-با صفحه یا بدون صفحه نمایش

سخن پایانی

با توجه به این موضوع که ترموگراف‌ها انواع گوناگونی دارند و برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود، باید بر اساس نیاز خود یکی از این مدل‌ها را انتخاب کنید. ترموگراف‌ها در گذر زمان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده‌اند و با پیشرفت فناوری، به مدل‌های امروزی ارتقا پیدا کرده‌اند. بسیاری از ترموگراف‌های قدیمی تنها قابلیت استفاده برای محیط‌های بسته‌ای مانند گلخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره را داشتند و برای حمل و نقل محصولات با چالش‌های جدی مواجه بودند. ناوگان‌های حمل و نقل و ترانزیتی با مشکلات بسیاری همچون سرقت، فساد محموله و دیرکرد درگیر بودند. این مشکلات تا حدود بسیار زیادی با استفاده از ترموگراف‌های مجهز به حسگرها و ردیاب‌های قوی برطرف شده است.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.