شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
سیستم دریاب هوایی

سیستم ردیاب هوایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیستم ردیاب هوایی چیست؟ ردیاب‌ها در دنیای امروز کاربردهای بی‌شماری دارند. اما یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین کاربردهای آن در صنعت هواپیمایی و هوافضا است. آیا تا به حال فکر کرده‌اید زمانی که یک هواپیما سقوط می‌کند چه باید کرد؟

در زمانی که یک هواپیما دچار سانحه می‌شود اصلی‌ترین کار، اعزام تیم امداد و نجات به محل حادثه است. مشخص نبودن محل سقوط به معنی دیر رسیدن گروه امداد و جان باختن گروه زیادی از مسافران است. در چنین شرایطی اطلاعاتی که ردیاب‌ها ارسال می‌کنند، بزرگ‌ترین کمک برای پیدا کردن موقعیت دقیق هواپیما خواهد بود. در این مقاله به معرفی سیستم ردیاب هوایی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

سیستم ردیاب هوایی چیست؟

سیستم ردیاب هوایی یا ای ال تی (ELT) مخفف عبارتEmergency Locator transmitter  به معنای فرستنده یاب اضطراری است که به عنوان موقعیت‌یاب در هواپیما استفاده می‌شود. وجود این سیستم در تمام هواپیماهای مسافربری الزامی است.

این ردیاب همانند جعبه سیاه در انتهای هواپیما نصب می‌شود زیرا در زمان بروز سانحه یا سقوط  هواپیما، بخشی که کم‌ترین آسیب را می‌بیند قسمت انتهای هواپیما است. در نتیجه ردیاب از بین نرفته و می‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. طبق استانداردهای ردیاب هوایی ایکائو، سیستم ELTهر ماه یک بار باید چک شود و عملکرد آن مورد تایید قرار گیرد.

سیستم ردیاب هوایی چگونه کار می کند؟

زمانی که یک هواپیما دچار سانحه می‌شود با اولین ضربه، سیستم ردیاب هوایی به طور خودکار فعال می‌شود. و اطلاعات موقعیت مکانی هواپیما به مرکز کنترل ترافیک هوایی یا هر هواپیمایی که در آن منطقه در حال پرواز است، مخابره می‌شود. این سیستم مکان یاب سیگنال‌های موقعیت مکانی هواپیما را از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) دریافت و به مرکز کنترل هوایی یا هواپیماهایی که از بالای هواپیمای سانحه دیده در حال حرکت‌اند ارسال می‌کند.

حتما بخوانید: سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو کدامند؟

کاربردهای سیستم ردیاب هوایی

1- موقعیت یابی

 همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین کاربرد سیستم ردیاب هوایی، موقعیت‌یابی‌ست. در زمان سقوط یا گم شدن هواپیما یا حتی زمان فرود اضطراری با استفاده از این سیستم می‌توان به سرعت محل هواپیما را شناسایی کرد و در سریع‌ترین زمان خود را به محل حادثه برساند.

2- مسیریابی و کنترل دقیق

هواپیماها در شرایط مختلف آب و هوایی از طریق سیستم ردیاب هوایی می‌توانند مسیر خود را پیدا کنند. ردیاب مهم‌ترین وسیله کمکی برای خلبان‌هاست که از طریق آن می‌توانند در هر شرایط و هر زمانی موقعیت خود را تعیین کنند، در مسیر خود حرکت کنند و به سلامت به زمین بنشینند.

3- پیشگیری از تصادف هواپیماها

استفاده از ردیاب باعث جلوگیری از برخورد هواپیماها با هم می‌شود. خلبانان با کمک ردیاب از نزدیک شدن هرگونه هواپیما، پهپاد و … مطلع می‌شوند و می‌توانند به موقع مسیر حرکت خود را تغییر دهند.

 4- امداد و نجات

امداد هوایی یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیستم ردیاب هوایی است که با جان انسان‌ها در ارتباط است. آتش‌سوزی جنگلها، انتقال بیماران و مصدومان سوانح و حتی سم‌پاشی جنگل‌ها می‌تواند با استفاده از ردیاب به دقت و سرعت انجام گیرد.

5- هدایت پهبادها


پهباد‌ها تکنولوژی جدیدی هستند که به ردیاب‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند. این پهباد‌ها قابلیت حمل مرسولات پستی و ارسال آن به دست مشتریان خود را دارند. ردیاب نصب شده در این پهبادها مجهز به یک کد دیجیتالی منحصر به فرد جهت ردیابی دقیق هستند.

ترموگراف ویراترکر، ابزار مناسب ردیابی و کنترل دما و رطوبت

ترموگراف ویراترکر ابزاری مناسب برای حمل و نقل موادغذایی در روش حمل هوایی می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02533553000 تماس بگیرید و با مشاوره رایگان کارشناسان ما، جواب سوالات خود را بگیرید.

سخن پایانی

شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ جان مسافران و خدمه و اعتبار خود، به دنبال بهترین روش‌های مراقبت از سیستم امنیتی خود هستند. سیستم ردیاب هوایی این امکان را می‌دهد تا هر لحظه از موقعیت مکانی هواپیما و وضعیت فنی آن مطلع باشند و در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل، اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.