شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
سیستم ردیابی و موقعیت یابی خودرو

سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو کدامند؟

سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو با وجود شباهت‌های بسیاری که با هم دارند از برخی جهات با هم متفاوتند. در این مقاله می‌خواهیم با انواع سیستم‌های ردیابی و اجزای تشکیل دهنده ردیاب آشنا شویم.

ردیابهای خودرو پرکاربردترین نوع ردیابها هستند که با وجود ظاهر پیچیده، عملکرد ساده‌ای دارند. اگر قصد خرید یک ردیاب برای خودرو سنگین یا سبک خود را دارید بهتر است با قطعات تشکیل دهنده آن و انواع سیستم‌های ردیابی بیشتر آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را متناسب با وسیله نقلیه خود داشته باشید و بیشترین بهره‌وری را از این وسیله ارزشمند ببرید.

انواع سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو

همانطور که گفته شد دستگاه‌های ردیاب ماشین انواع مختلفی دارند. هر ردیاب بر اساس نوع گیرنده‌هایی که در آن طراحی شده، اطلاعات را به روش‌های مختلفی دریافت و ارسال می‌کند. در واقع پلتفرم‌های مختلفی برای ردیابی خودروها وجود دارد که در هنگام خرید و استفاده از هر نوع ردیابی باید از آن آگاهی داشته باشید. در اینجا به دو مورد از اصلی‌ترین سیستم های ردیابی خودروها اشاره می‌کنیم:

1. GPS

جی پی اس مخفف عبارت (Global Positioning System) به معنای سیستم موقعیت یابی جهانی است. به طور کلی عملکرد سیستم GPS بر اساس فاصله دستگاه ردیاب از ماهواره‌هایی است که سیگنال‌های آن را دریافت می‌کنند.

در دستگاه‌های ردیابی که به سیستم جی پی اس مجهز هستند، ابتدا داده‌ها از طریق ماهواره‌های موجود در مدار جمع‌آوری می‌شوند و پس از تحلیل در ایستگاه‌های مشخصی بر روی زمین، به سرور اصلی و سپس بر روی صفحه موبایل یا نرم افزار مخصوص دستگاه، نمایش داده می‌شوند.

از آنجا که جی پی اس یکی از سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو جهانی است، دستگاه مجهز به آن در هر نقطه از جهان قابلیت مکان‌یابی و ارسال اطلاعات موردنظر کاربر را دارد. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که روش‌هایی وجود دارد که از طریق آنها می توان سیگنال‌های GPS را قطع نمود.

کاربرد جی پی اس

مطالب مرتبط : راهنمای خرید بهترین ردیاب خودرو

2. BTS

یکی از سیستم های ردیابی و موقعیت یابی خودرو سیستم بی تی اس است. بی تی اس مجموعه‌ای از دکل‌های مخابراتی هستند که آنتن هایی بر روی آنها نصب شده و از طریق امواج رادیویی مایکروویو با شبکه اصلی تلفن همراه در ارتباطند و می‌توانند یک منطقه را تحت پوشش شبکه موبایل ببرند. پس وقتی ما در حال مکالمه با گوشی موبایل، پیامک زدن یا استفاده از اینترنت موبایل هستیم، در واقع از طریق یک ایستگاه BTS به شبکه موبایل سراسری متصل شده‌ایم.


بعضی از ردیابها از طریق سیمکارتی که در داخل آنها وجود دارد  به آنتن‌های BTS متصل می‌شوند. یعنی به جای استفاده از ماهواره های جی پی اس برای مکان‌یابی، از توان آنتن‌های BTS که در محدوده سیگنال‌دهی ردیاب قرار دارند استفاده می‌کنند. از آنجا که اپراتورها از محل دقیق آنتن‌های BTS  اطلاع دارند با توجه به داده ‌های موجود به راحتی می‌توانند موقعیت افراد یا خودرویی که به آن ردیاب مجهز شده را شناسایی و اطلاعات آن را به نرم افزار تحت اختیار کاربر ارسال کنند.

این ردیابها تنها در محدوده ای که آنتن‌های BTS وجود دارند و از شبکه موبایل پشتیبانی می‌کند اطلاعات را ارسال می‌کنند.

راهنمای خرید جی پی اس

نکات خرید سیستم‌های ردیابی و موقعیت‌یابی خودرو

قبل از خرید ردیاب و موقعیت‌یاب خودرو حتما به این نکات مهم توجه کنید:

1. فروشگاه معتبر

از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که به طور تخصصی در زمینه فروش سیستم‌های ردیاب خودرو فعالیت دارند و باسابقه هستند.

2. گارانتی

دقت کنید سیستمی که خریداری می‌کنید، قانونی وارد کشور شده باشد و گارانتی داشته باشد. در غیر این صورت رجیستری سیستم در شبکه با مشکل روبه‌رو خواهد شد و دسترسی به سرور نخواهید داشت.

3. هزینه

از سیستم ردیاب و موقعیت‌یابی استفاده کنید که موارد کاربردی مناسبی داشته باشد. طبیعتا باید برای آن هزینه کنید. اگر از سیستم‌های ارزان موجود در بازار استفاده کنید، مطمئن باشید که بعد از مدتی مجبور خواهید بود، دوباره هزینه کنید.

4. دقت عمل

میزان اختلاف مکانی ردیاب و موقعیت‌یاب را بسنجید. تا 5 متر اختلاف مکان، مشکلی ندارد اما هر چه کم‌تر باشد، بهتر است.

کاربردهای ترموگراف ویراترکر

5. حافظه داخلی

میزان حافظه داخلی سیستم‌های ردیابی و موقعیت‌یابی خودرو نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. بعضی از ردیاب‌ها عمر کوتاه‌تری دارند مانند ردیاب کانتینرهای صادراتی که یک تا چند ماه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

6. دکمه کمک اضطراری

بعضی از ردیاب‌ها دارای دکمه s.o.s هستند و در صورت بروز مشکل به نزدیکان صاحب خودرو اطلاع می‌دهند. البته هزینه این سیستم‌ها بیشتر هست.

7. ضدآب بودن

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باید حتما به آن توجه کنید، ضد آب بودن سیستم‌های ردیابی و موقعیت‌یابی خودرو است.

سخن پایانی

سیستم‌های ردیابی و موقعیت‌یابی خودرو و ترموگراف‌ های هوشمندی مثل برند ویراترکر به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند. برخی سیستم‌های ردیابی از طریق اتصال به ماهواره‌های جی پی اس کار می‌کنند و برخی به آنتن‌های شبکه موبایل متصل می‌شوند و به ردیابهای آنتنی معروفند.
ردیاب ها جدا از سیستم ردیابی خود اجزا و قطعات مشابه وعملکرد یکسانی دارند. تفاوت ردیاب‌ها و آنچه آنها را از هم متمایز می کند به جز کیفیت قطعات، نوع امکانات جانبی است که در آنها تعبیه می‌شود. نکته مهم این است که بهترین ردیاب، ردیابی است که بیشترین تناسب را با هدف استفاده شما از ردیاب دارد.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.