شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
ردیابی و مانیتورینگ خودروها

بهترین روش ردیابی و مانیتورینگ خودروها چیست؟

روش های ردیابی و مانیتورینگ خودروها مساله مهمی است که در هنگام خرید ردیاب باید به آن توجه کنیم. ممکن است شما هم برای تامین امنیت کودکان خود در مسیر مدرسه یا والدین کهنسال خود که آلزایمر دارند یا حفظ ایمنی خودرو شخصی و دیگر وسایل نقلیه خود از خطر سرقت، قصد خرید یک دستگاه ردیاب را از میان انواع ردیاب ها داشته باشید.
اما آیا می‌دانید ردیاب‌ها از چه طریقی افراد یا خودروها را ردیابی می‌کنند و اطلاعات آن را به چه صورتی برای ما ارسال می‌کنند؟ آگاهی از روش‌های ردیابی و مانیتورینگ، شما را در انتخاب بهترین دستگاه ردیاب یاری خواهد نمود. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با اصلی‌ترین سیستم‌های ردیابی و روش‌های مانیتورینگ خودروها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

سیستم ردیابی و مانیتورینگ خودروها

سیستم ردیابی و مانیتورینگ خودرو به دو بخش اصلی تقسیم می شود: AVL   و FMS

AVL مخفف عبارت Automatic vehicle location به معنای موقعیت یابی اتوماتیک خودروهاست. این سیستم با استفاده از گیرنده های GPS یا BTS که در ردیاب وجود دارند، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی خودرو را شناسایی و به روش‌های مختلفی برای کاربران یا سامانه مدیریت ناوگان حمل‌ونقل ارسال می‌کند.

FMS مخفف عبارت Fleet Management System به معنای سیستم مدیریت ناوگان حمل و نقل است. این سامانه بخش نرم افزاری سیستم ردیابی است و تمامی داده‌هایی که بخش موقعیت یابی اتوماتیک خودروها (AVL) جمع آوری کرده‌اند را به‌صورت منظم، دسته بندی شده و کاملا آماری برای کاربر نمایش می‌دهند.

در اینجا می‌خواهیم در مورد روش‌های موقعیت یابی خودروها یا همان AVL صحبت کنیم. سیستم AVL شامل چهار نوع روش ردیابی است و هر ردیاب خودرو به یکی از روش‌های زیر اطلاعات خود را برای کاربر ارسال می‌کند:

  1. روش موقعیت نگار
  2. روش آفلاین
  3. روش آنلاین
  4. روش ترکیبی

1. روش موقعیت نگار

در روش موقعیت‌نگار، اطلاعات موقعیت مکانی خودرو كه از طریق گیرنده GPS یا BTS دريافت مي‌شود در يك دستگاه Logger  به نام دیتالاگر جمع آوري شده و در پایان سفر مي‌توان این اطلاعات را به سيستم كامپيوتري منتقل یا بر روي نقشه جغرافيايي نمايش داد و از این طریق تمام مسير طي شده در طول سفر، مکان توقف، سرعت وسيله نقليه و ساير اطلاعات سنسورهای موجود را از دستگاه استخراج نمود.
در اين روش هيچ‌گونه اطلاعاتی در حین سفر براي کاربر اصلی ارسال نمی‌شود و تمام گزارش‌ها در داخل دستگاه مانند يك جعبه سياه ذخيره مي‌گردد.

سیستم avl ثبت موقعیت

2. روش آفلاین

روش آفلاین به نوعی از ردیابی گفته می‌شود که بدون اتصال به اینترنت کار می‌کند. در این نوع ردیاب‌ها یک حافظه داخلی وجود دارد که پس از بررسی موقعیت مکانی، اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند و سپس بر اساس نوع برنامه‌نویسی انجام شده روی آن، در محدوده زمانی مشخص (مثلا هر 4 ساعت یک بار) این اطلاعات برای کاربر به صورت پیامک ارسال می‌شود.

در برخی از مدل‌ها نیز اطلاعات بنا به درخواست کاربر ارسال می‌شود. یعنی هر زمان که کاربر با گوشی تلفن همراه خود با شماره سیم‌کارت داخل ردیاب تماس بگیرد، پس از برقراری تماس دستگاه به صورت خودکار رد تماس می‌دهد و بلافاصله پس از آن یک پیامک متنی حاوی اطلاعات موقعیتی، سرعت و وضعیت خودرو برای کاربر ارسال می‌شود.

در برخی ردیاب‌ها نیز یک لینک برای کاربر ارسال می‌شود که با باز کردن لینک، موقعیت خودرو بر روی نقشه آفلاین نشان داده می‌شود.
نقطه ضعف این روش ردیابی این است که با آسیب دیدن حافظه داخلی تمام اطلاعات از بین می‌روند.

3. روش آنلاین

در روش آنلاین، ردیاب یا ترموگراف، تمام اطلاعات حركتي و موقعيت دريافت شده از گیرنده‌های GPS یا BTS را به صورت لحظه به لحظه از طریق اینترنت سیم‌کارت برای کاربر ارسال می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند مسیر حرکت خودرو را بر روی یک نقشه آنلاین مشاهده نماید.
در ردیابی آنلاین، اطلاعات موقعیتی خودرو حتی در صورت خراب شدن دستگاه ردیاب، بر روی پنل کاربری یا اپلیکیشن موبایل ذخیره می‌شود و می‌توان با وارد کردن تاریخ مورد نظر، مسیرهای پیموده شده هر خودرو را مشاهده کرد.

4. روش ترکیبی

در برخی ردیاب‌های نسل جدید از هر دو روش آنلاین و آفلاین استفاده می‌شود. به این صورت که کاربر هم می‌تواند موقعیت خودرو را به صورت لحظه به لحظه بر روی یک نقشه آنلاین مشاهده کند و هم در مکان‌هایی که پوشش‌دهی اینترنت ضعیف است، از قابلیت ارسال پیامک به عنوان روش پشتیبان استفاده کند. از روش ارسال پیامک می‌توان برای ارسال هشدار به کاربر در صورت روشن شدن خودرو، ضربه یا تصادف، بالا یا پایین رفتن دما در کانتینرها، بالا رفتن سرعت از حد مجاز و … استفاده نمود.

یکی از ویژگی‌های جالب ردیاب‌های جدید قابلیت سناریوپذیری است. به این معنی که شما می‌توانید نوع گزارش درخواستی، محدوده زمانی ارسال گزارش، برنامه‌کاری، ارسال پیامک هشدار و … را بر اساس نیاز و هدف خود تعریف کنید.

انواع ردیاب

بهترین روش ردیابی خودرو کدام است؟

امروزه ردیاب خودرو در بسیاری از وسایل نقلیه، مانند خودروهای اورژانس، پلیس، ماشین‌های کرایه‌ای، کامیون‌ها و کانتینرهای حمل بار، موتورسیکلت، دورچرخه و خودروهای شخصی استفاده می‌شود. شما باید با توجه به نیاز خود نوع ردیاب را انتخاب کنید. ردیاب‌ها بر اساس نوع کارکرد، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1. ردیاب سیمی

این نوع ردیاب به وسیله سیم‌کشی به باتری خودرو متصل می‌شود. با وجود این که دارای باتری داخلی و اورژانسی است اما وابسته به منبع انرژی خارجی است.

2. ردیاب شارژی

ردیاب شارژی همان ردیاب آهنربایی یا مغناطیسی است که بدون نیاز به سیم‌کشی و برق خودرو و با کمک مگنت‌های قوی به خودرو متصل می‌شود. برخی از مدل‌های آن، با یک بار شارژ تا پنج سال کار می‌کنند. این نوع ردیاب برای مسیرهای صادراتی و طولانی بسیار کارآمد است.

ویژگی‌های ردیاب خودرو

پارامترهای یک ردیاب خودروی مناسب

هنگام خرید ردیاب خودرو به چند نکته دقت کنید:

  1. سیمی یا شارژی بودن
  2. میزان حافظه داخلی
  3. کم‌ترین میزان خطا
  4. دارای مگنت قوی
  5. سرعت گزارش‌دهی
  6. امکان شنود داخل خودرو
  7. امکان گزارش باز شدن در خودرو، حرکت آن، جدا شدن ردیاب از خودرو و…
  8. برند معتبر
  9. دارای گارانتی
  10. امکان آنلاین و آفلاین کار کردن
  11. امکان ارسال گزارش به صورت پیامک
  12. دارای دکمه اضطراری
  13. پشتیبانیِ پاسخگو
  14. امکان خاموش کردن خودرو از راه دور
  15. تعیین سرعت مجاز در ردیاب و هشدار تخلف از سرعت مجاز
  16. تعیین محدوده مجاز جغرافیایی و هشدار در صورت خروج از آن
  17. هشدار در صورت کم شدن باتری ردیاب
  18. گزارش نقص فنی خودرو
  19. گزارش تصادف و وارد شدن ضربه به خودرو
  20. امکان مخفی‌سازی درست در داخل خودرو به منظور جلوگیری از پیدا شدن توسط سارقین
  21. سبک و کوچک بودن

سخن پایانی

در سیستم ردیابی و مانیتورینگ خودروها 4 روش اصلی برای ردیابی وجود دارد. در روش موقعیت نگار، گیرنده ها فقط اطلاعات مربوط به موقعیت خودرو را دریافت و در حافظه خود ذخیره می کنند و هیچ ارتباطی با کاربر برقرار نمی کنند. در روش آفلاین موقعیت و وضعیت خودرو در یک محدوده زمانی مشخص یا بنا به درخواست کاربر، از طریق پیامک ارسال می شود. در روش آنلاین اطلاعات گیرنده های ردیاب به صورت لحظه به لحظه بر روی نقشه های آنلاین قابل مشاهده است. در روش ترکیبی، هم از روش آنلاین و هم از روش آفلاین استفاده می شود. ترموگراف ویراترکر از روش آنلاین برای موقعیت یابی استفاده می کند و به صورت لحظه به لحظه اطلاعات موقعیت خودرو را ارسال می کند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.