شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
اختلال در جی پی اس خودرو

اختلال در جی پی اس خودرو چگونه اتفاق می افتد؟

مختل کردن جی پی اس خودرو باعث از کار افتادن ردیاب و اختلال در موقعیت یابی خودرو می شود. افراد به دلایل مختلفی ممکن است اقدام به مختل کردن جی پی اس خودرو نمایند. ممکن است سارقی قصد ربودن خودروی شما را داشته باشد. ممکن است برای از کار انداختن ردیابی که روی خودرو نصب کرده‌اید، از ضد جی پی اس استفاده نماید. در این صورت پس از دستبرد، شما به هیچ عنوان به خودروی خود دسترسی نخواهید داشت.

یا شاید مدتی است احساس می‌کنید کسی شما را تعقیب می‌کند. یا فردی با قرار دادن جی پی اس در خودروی شما قصد ردیابی شما را دارد. این اتفاق ممکن است برای شخصیت‌های سیاسی، نظامی یا علمی بیشتر پیش بیاید. در این صورت شما می‌توانید از ضد جی پی اس برای مختل کردن این ردیاب‌ها استفاده نمایید.

برای اینکه بدانیم جی پی اس ردیاب‌ها چگونه از کار می‌افتد باید ابتدا با سیستم عملکرد آن بیشتر آشنا شویم.

جی پی اس چگونه عمل می کند و چگونه از کار می افتد؟

جی پی اس یک شبکه موقعیت یاب جهانی شامل 24 ماهواره است که در مدار کره زمین قرار دارد. این ماهواره‌ها روزی دوبار به دور کره زمین می‌چرخند. آنها این قابلیت را دارند که اطلاعات مکانی و زمانی هر شی ثابت یا درحال حرکت بر روی کره زمین را به ما بدهند. در واقع تبادل سیگنال بین گیرنده جی پی اس خودرو و ماهواره‌ها، می‌تواند این اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.

حال اگر دستگاه جی پی اس به هر دلیلی نتواند سیگنال ارتباطی با ماهواره برقرار کند اختلال در جی پی اس خودرو بوجود می‌آید و گیرنده جی پی اس نمی‌تواند اطلاعات موقعیت مکانی ردیاب را از ماهواره دریافت و برای کاربر ارسال کند.

علت های اختلال در gps

 اما چرا ارتباط بین گیرنده جی پی اس و ماهواره قطع می‌شود؟ این اختلال در جی پی اس خودرو ممکن است به 4 دلیل اصلی اتفاق بیفتد. یعنی چنانچه ردیاب شما سیگنالی ارسال نمی‌کند باید به سراغ یکی از علل زیر باشید:

1. تمام شدن باتری دستگاه

تمام ردیاب‌ها برای عمل کردن از یک منبع انرژی تغذیه می‌کنند. برخی از آنها دارای باتری داخلی با طول عمر مشخص می‌باشند. که این مورد بیشتر در ردیاب های آهنربایی دیده می شود. در صورتی که باتری دستگاه به موقع شارژ یا تعویض نشود باعث از کار افتادن آن و در نتیجه عدم سیگنال دهی دستگاه می‌شود.

برخی دیگر از دستگاه‌های ردیاب که ردیاب سیمی نامیده می شوند، به طور مستقیم از برق خودرو تغذیه می‌کنند. چنانچه این منبع از کار بیفتد سیگنال دهی دستگاه نیز قطع می‌شود.

2. خراب شدن دستگاه

ردیاب‌ها جزو دستگاه‌های الکترونیکی خاصی هستند که حساسیت بالایی دارند. هر چند نوع پوشش و طراحی بدنه ردیاب‌ها بسیار محکم است اما در صورتی که دستورالعمل‌های نصب و نگهداری آن به صورت صحیح اجرا نشود ممکن است به دستگاه و عملکرد آن آسیب وارد شود.

همچنین یکی از دلایل عدم آنتن‌دهی دستگاه مربوط به نوع دستگاه و تراشه جی پی اس آن می‌باشد. تراشه‌های جی پی اس نصب شده روی ردیاب یا توجه به تعداد کانال‌های ارتباطی، میزان حساسیت، سرعت ارسال و دریافت اطلاعات و … با هم تفاوت دارند. ردیاب‌هایی که  قیمت پایینی دارند به احتمال زیاد گیرنده‌های جی پی اس ضعیفی روی آنها کار شده است. آنها عملکرد پایینی دارند؛ به همین دلیل خرید و نصب ردیاب‌هایی با کیفیت پایین، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

3. آنتن‌دهی نامناسب و نقاط کور

 جی پی اس خودرو ممکن است به دلیل قرار گرفتن در زیر سقف یا در حین عبور از مناطق کوهستانی به درستی عمل نکند و  نتواند سیگنال‌های موقعیت مکانی را از ماهواره را دریافت و ارسال کند.                                           

حداقل در 50 درصد مواقع عمده‌ترین دلیل اختلال در جی پی اس خودرو عدم آنتن‌دهی سیمکارت موجود در دستگاه می‌باشد. برخی ردیاب‌ها برای حل این مشکل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند موقعیت مکانی خودرو را در مناطقی که پوشش‌دهی آنتن یا اینترنت وجود ندارد در حافظه داخلی خود ذخیره کنند و به محض ورود به منطقه تحت پوشش، اطلاعات را برای کاربر بفرستند. دیتالاگر ویراترکر یکی از ابزارهای مجهز به این ردیاب ها می باشد.

علاوه بر این با نصب آنتن فیزیکی تقویت کننده مخصوص ردیاب ، قدرت سیگنال‌دهی و ارسال و دریافت اطلاعات را می‌توان افزایش داد.

روش های اختلال در gps

4. اختلال عمدی در دستگاه

مختل کردن جی پی اس خودرو ممکن است عمدی باشد. گاهی برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با نصب دستگاه ضد جی پی اس در داخل خودرو، بر روی دستگاه ردیاب، پارازیت می‌اندازند تا موقعیت مکانی خودرو مشخص نباشد. این حادثه ممکن است هنگام سرقت از ماشین حمل پول بانک اتفاق بیفتد.

علاوه بر این، این پارازیت‌های دائمی، سلامتی راننده و سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندزاد. ممکن است هکرها با یافتن کدهای سرور و شناسه ردیاب خودرو، وارد تنظیمات برنامه جی پی اس شوند و هدایت و کنترل ماشین را به دست بگیرند. ردیاب‌ها ویژگی شنود هم دارند و یک هکر با نفوذ بر روی ردیاب، می‌تواند به راحتی داخل ماشین را شنود کند.

این مساله در مورد مقامات سیاسی و مشهور ممکن است پیش بیاید. بنابراین مراقبت از جی پی اس خودرو و کنترل آن، در بسیاری از موارد حیاتی و مهم است. استفاده از دستگاه مختل‌کننده ردیاب کانتینر و کامیون، موقعیت مکانی خود را به بهانه‌های مختلف پنهان کرده و ممکن است کم‌کاری کنند.

همچنین در بخش حمل و نقل بار و صادرات نیز این مساله بسیار حائز اهمیت است. زیرا ممکن است برخی رانندگان، با استفاده از دستگاه مختل‌کننده ردیاب کانتینر و کامیون، موقعیت مکانی خود را به بهانه‌های مختلف پنهان کرده و ممکن است کم‌کاری کنند.

به دو روش می‌توان به صورت عمدی در سیگنال‌دهی دستگاه اختلال وارد نمود: اختلال فیزیکی و  اختلال سیگنالی

  الف. اختلال فیزیکی

به هر اقدام فیزیکی و عمدی بر روی دستگاه مانند قطع برق از منبع تغذیه دستگاه، کندن آنتن، ضربه شدید به دستگاه یا برد الکتریکی آن و … که مانع تبادل اطلاعات شود اختلال فیزیکی می‌گویند. با قرار دادن دستگاه در جایی که از دید افراد پنهان باشد می‌توان تا حدود زیادی از این اتفاق جلوگیری نمود.

استفاده از ضد ردیاب

ب. اختلال سیگنالی

در این نوع اختلال جی پی اس خودرو، با استفاده از یک قطعه الکترونیکی کوچک به نام Jammer (جمر) یا ضد جی پی اس، باعث اختلال عملکرد جی پی اس می شوند. البته در ردیاب یا ترموگراف های نسل جدید، با هر گونه اختلال در جی پی اس خودرو، پیامی حاوی اخطار جهت قطع شدن سیگنال ردیاب، برای صاحب خودرو فرستاده می‌شود.

راه حل این مشکل چیست؟

چک کردن مداوم خودروهای شخصی و باری و استفاده از ردیاب خودروی هشداردهنده می‌تواند از بروز چنین مشکلی پیشگیری کند. همچنین رمزگذاری برای ردیاب خودرو الزامی است تا هکرها و سارقین به راحتی وارد سیستم نرم‌افزاری آن نشوند.

کاربرد مفید ضد ردیاب خودرو چیست؟

درست است که استفاده از ضد ردریاب خودرو غیرقانونی است و عموما هم سارقین و افراد سودجو از آن استفاده می‌کنند اما این دستگاه کاربرد مفیدی هم دارد. به عنوان مثال برای جابه‌جایی مقامات ارشد سیاسی، نظامی، علمی، هنری و زندانیان خاص و محموله‌های خاص و باارزش و…..، تیم محافظت‌کننده از این دستگاه استفاده می‌کنند تا خودرو مورد هجوم دشمن قرار نگیرد.

سخن پایانی

اختلال در جی پی اس خودرو به دلایل زیادی ممکن است ایجاد شود. تمام شدن باتری دستگاه، خراب شدن دستگاه، آنتن دهی نامناسب، ایجاد اختلال عمدی از طریق آسیب فیزیکی یا استفاده از مختل کننده جی پی اس.

با نصب و استفاده صحیح از دستگاه، استفاده از آشکار کننده ردیاب، استفاده از ردیاب‌های مجهز با آنتی جمر و انتخاب ردیاب‌هایی با تراشه جی پی اس با قدرت می‌توان جلوی مختل کردن جی پی اس را گرفت.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.