شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
تفاوت جی پی اس و جی پی آر اس

تفاوت GPS و GPRS چیست؟

جی پی اس و جی پی آر اس تکنولوژی‌های نوین و بسیار کارآمدی هستند که در دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. این دو فناوری در حین شباهت عبارتی بسیار زیاد، تفاوت‌های چشمگیری در عملکرد و کارایی با یکدیگر دارند. در ادامه این مقاله با شما هستیم تا با تفاوت‌های این دو سیستم بیشتر آشنا شوید.

تفاوت عبارت GPS و GPRS

جی پی اس (GPS) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت‌یابی جهانی است که به وسیله آن می‌شود موقعیت‌یابی انجام داد و جی پی آر اس (GPRS) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی است که برای انتقال داده با استفاده از شبکه تلفن همراه استفاده می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید این دو عبارت در معنا و حتی کاربرد نیز در یک کلمه هم تشابه ندارند و تنها به دلیل این که عبارت‌هایی شبیه به هم هستند و تنها در یک حرف تفاوت دارند، گاهی با هم اشتباه گرفته شده و به جای هم استفاده می‌شوند. مقایسه کردن GPS و GPRS با هم مثل مقایسه زمین و هواست و این دو فناوری ارتباط چندانی با هم ندارند و شاید تنها شباهت آن‌ها استفاده هر دو در دستگاه‌های الکترونیکی و طریق برقراری ارتباطی بوسیله سیگنال است.

تفاوت های کلی دو فناوری GPS و GPRS

1-جی پی اس همان‌طور که بیان شد یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است که هدف اصلی ارائه خدمات  آن موقعیت‌یابی است، این فناوری در گوشی‌های همراه، ردیاب‌ها، وسایل نقلیه و… استفاده می‌شود. جی پی آر اس فناوری مبتنی بر سلول است و در تلفن‌های همراه قابل استفاده است.

2-برای استفاده از فناوری جی پی اس باید GPS دستگاه روشن باشد، در صورت خاموش بودن جی پی اس دستگاه نمی‌توان از آن استفاده کرد. کاربردهای این فناوری به نقشه‌برداری ماهواره‌ای، ردیابی افراد و حیوانات، ردیابی و نظارت بر وسایل نقلیه و… می‌باشد. اما فناوری  GPRS، تمام خدمات مبتنی بر ارسال اطلاعات از طریق تلفن همراه را همچون پیام‌رسانی چند رسانه‌ای، پیام‌رسانی ایمیل، تماس ویدئویی و … را شامل می‌شود.

3-جی پی اس با ماهواره‌های دور زمین کار می‌کند و در زمین، هوا و آب قابل دسترسی است. اما جی پی آر اس با برج‌های زمینی ارتباط برقرار می‌کند و تنها در زمین قابل دسترسی است.

4-جی پی اس با حداقل 3 الی 4 ایستگاه ماهواره‌ای ارتباط برقرار می‌کند در حالی که جی پی آر اس فقط با یک برج ارتباط برقرار می‌کند.

5-جی پی اس در هر نقطه‌ای از زمین قابل استفاده است زیرا ماهواره‌ها در ارتفاعات بالایی هستند و به راحتی پوشش‌دهی جهانی را ممکن می‌کنند، اما جی پی ار آس به دلیل برج تلفن همراه واقع در زمین دسترسی به برد محدودتری دارد.

6-استفاده از فناوری جی پی اس هزینه‌های بالاتری نسبت به فناوری جی پی آر اس دارد.

پارامترهاجی پی اس (GPS)جی پی آر اس (GPRS)
اصطلاحجی پی اس (GPS) مخفف Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت‌یابی جهانیجی پی آر اس (GPRS) مخفف General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی
هزینهGPS در مقایسه با GPRS بسیار گران‌تر است.GPRS نسبتاً مقرون به صرفه‌تر و در مقایسه با GPS بسیار ارزان‌تر است.
تعداد ایستگاه‌های مورد نیازنیاز به حداقل سه یا بیش از سه ایستگاهنیاز به تنها یک ایستگاه
هدف اصلیتعیین موقعیت جغرافیایی برای همه افراد (عمومی و نظامی)فراهم آوردن خدمات اطلاعاتی مبتنی بر تلفن همراه (سرویس‌های ارسال پیام و صدا)
محل استفادهدر همه مکان‌ها (زمین، هوا و آب)در همه مکان‌ها قابل استفاده است اما تنها محدود به سطح زمین است.
نحوه کارکرداستفاده از ماهواره‌های مختلفبرج‌های زمینی
فن آوری‌های مورد استفادهبه راحتی با فناوری‌های مختلف مانند وایمکس، LTE، GSM و موارد بسیار دیگر کار می‌کند.سیستم GPRS به عنوان یک بخش بسیار یکپارچه از سوئیچینگ شبکه GSM عمل می‌کند.
کاربردنقشه‌برداری، ناوبری، ردیابی افراد، حیوانات و وسایل نقلیه و….برای دسترسی به ایمیل‌های موجود، تماس‌های ویدئویی، پیام‌های چند رسانه‌ای و… استفاده کرد.

جی پی اس و جی پی آر اس در ردیاب خودرو

بسیاری از ردیاب‌های خودرو برای این‌که بتواند موقعیت‌یابی کنند، احتیاج به دو فناوری GPS و GPRS دارند. درون این ردیاب‌های آنلاین یه ماژول  GPSو یک ماژول  GPRS وجود دارد. ماژول GPS سیگنال‌های ارسالی را از ماهواره‌ها دریافت کرده و سپس این سیگنال‌ها به وسیله ماژول GPRS به نرم افزار مرکزی که وب سایت و پنل طراحی شده می‌باشد، ارسال می شود.  در نهایت این داده‌های ارسال شده بر روی سرور وب سایت که دارای نقشه مخصوص است، قرار گرفته و موقعیت بر روی نقشه برای کاربر نمایش داده می‌شود. بنابراین هر زمان که موقعیت وسیله نقلیه تغییر کند، در نقشه‌ای که کاربر مشاهده می‌کند، یک موقعیت جدید نمایش داده می‌شود. ترموگراف و ردیاب ویراترکر از این دو فناوری بهره می‌برد و علاوه بر داده‌های موقعیت مکانی، داده‌های دما و رطوبت دریافت شده از سنسور را نیز از بستر جی پی آر اس با ارسال پیام در دسترس کاربر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

جی پی اس و جی پی آر اس فن آوری‌های متفاوتی هستند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. جی پی اس یک سیستم موقعیت‌یابی جهانی است که مبتنی بر ارتباطات ماهواره‌ای است که به دور زمین می‌چرخند. GPRS سیستم خدمات رادیویی بسته‌های اطلاعاتی است که برای انتقال صدا و داده بر روی هر دستگاه بی‌سیم استفاده می‌شود و برای انتقال داده به برج‌های زمینی ارتباط برقرار می‌کند. هر دو این فن‌آوری‌های جی پی اس و جی پی آر اس مفید و کاربردی هستند و زندگی روزمره ما را بهبود می‌بخشند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.