شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
حمل و نقل گوشت

6 نکته ضروری برای حمل گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از پرمصرف ترین اقلام در میان خانوارهای ایرانی محسوب می شود. نگهداری و حمل این محصول در ابتدا بسیار آسان به نظر می آید. اما این کار باید با دقت و رعایت نکات خاصی انجام شود. گوشت قرمز به دو روش تازه و منجمد جابه جا می شود. این محصول باید دقیقا بعد از پردازش و آماده شدن تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شود. همچنین برای حمل گوشت قرمز باید از کامیون یخچالدار استفاده کرد، که سیستم سرمایشی قابل تنظیم و مجهزی داشته باشد. در ادامه این مقاله 4 مورد از مهم ترین نکات را در مورد نگهداری و حمل و نقل گوشت قرمز را بیان کرده ایم.

1. مدت زمان حمل

یکی از مهم ترین نکات در حمل و نقل محصولاتی که امکان فساد دارند، جابه جایی سریع تر این محصولات است.اگر این اتفاق نیافتد، منجر به فساد و انتشار گازهای CHG می شود.گوشت قرمز اگر به صورت تازه حمل شود باید در کوتاه ترین زمان ممکن و در بازه زمانی کمتر از دو روز منتقل شوند و بنابراین نیاز به برنامه ریزی دقیق برای جابه جایی هرچه سریع تر آن، ضروری است.

اما زمانی که گوشت قرمز باید مسافت طولانی تری به مدت چند هفته یا چند ماه را طی کند، دیگر امکان حمل به صورت تازه برای آن ممکن نیست و باید به صورت منجمد شده حمل شود. روش های مختلفی برای حمل گوشت در مسیرهای طولانی وجود دارد، اما عموما به صورت منجمد حمل می شود. در حالت منجمد، کیفیت گوشت تا حدودی به دلیل ایجاد کریستال های یخ در فرآیند انجماد، افت می کند. اما در حال حاضر روشی برای حمل و نقل گوشت قرمز به صورت تازه در فواصل طولانی وجود ندارد.

کنترل دما در حمل گوشت قرمز

2. کنترل و تنظیم دمای حمل

گوشت خام به دما حساس است و باید در دمای مناسب نگهداری و حمل شود. همچنین گوشت خام زمینه مناسبی را برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا و باکتری های فاسد کننده فراهم می کنند. اگر دما در طول زنجیره، کنترل نشود، سلامت مصرف کننده نهایی تهدید می شود. گوشت منجمد را می توان در سرتاسر جهان حمل کرد و این منجمد بودن متناسب با سفرهای صادراتی است.

اما زمانی که صحبت از گوشت گرم و تازه می شود، جابه جایی باید هر چه سریع تر انجام شود. هر از یک از این جابه جایی ها نیاز به محدوده دمایی متفاوتی دارد و دمای کم تر یا زیادتر از حد مجاز می تواند به بافت گوشت قرمز آسیب وارد کند. عموما برای حمل گوشت منجمد باید دمای محفظه تا 20- درجه سانتی گراد پایین بیاید و گوشت تازه را باید در دمای بین 1- تا 8 درجه سانتی گراد حمل کرد. اگر دمای حمل در محدوده بین -1 تا 1 درجه سانتی گراد باشد، گوشت قرمز تا دو هفته سالم می ماند.

 انحراف از محدوده های دمایی مورد نظر می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. به همین منظور، برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده از ابزارهای کنترل دما مانند ترموگراف دما درون کانتینر یا اتاق یخچال کامیون استفاده می کنند، تا در صورت برخورد با هر مشکل، سریعا امکان برطرف کردن آن وجود داشته باشد. اما باید توجه داشت، تنها ترموگراف آنلاین قادر است، شرایط درون یخچال را بررسی کند و اطلاعات را از راه دور با افراد به اشتراک بگذارد.

ترموگراف آفلاین تنها این اطلاعات را اندازه گیری و درون حافظه خود ثبت می کند و در انتهای سفر قابل بررسی است و در بسیاری از موارد، گوشت قرمز دیگر فاسد شده یا با افت کیفیت شدید مواجه شده است. بنابراین با وجود یک دیتالاگر آنلاین، اگر راننده قصد خاموش کردن سردخانه را داشته باشد یا مشکلی برای سیستم سرمایش یخچال پیش بیاید، شما سریعا از آن مطلع می شوید.

ترموگراف ویراترکر ابزاری مناسب برای کسب اطلاع از دما و رطوبت درون یخچال کامیون یا کانتینر یخچالی می باشد.

3. رعایت نکات بهداشتی

در حین حمل و نقل گوشت قرمز باید موارد بهداشتی را در نظر گرفت، زیرا رعایت نکردن نکات بهداشتی بسیاری می تواند به آلودگی گوشت قرمز منجر شود. افرادی که به کار حمل و نقل محصولات گوشتی مشغول هستند باید نظافت را به صورت کامل رعایت کنند.

رعایت نکات بهداشتی در حمل و نقل گوشت قرمر

4. استفاده از وسیله نقلیه مناسب

با پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر، شرکت ها می توانند به راحتی با استفاده از کامیون های یخچالدار و کانتینر یخچالی، گوشت قرمز را در شرایط ایمن و در مسیرهای طولانی حمل کنند. برخی از کامیون های یخچالدار که از سری دمنده ها هستند، سه محفظه متفاوت در قسمت اتاق یخچال خود دارند که برای حمل محصولات در دمای سرد، فریز و دمای محیطی کاربرد دارد.

این یخچال ها برای غذاهای منجمد دمای تا -20 درجه سانتی گراد، برای محصولات تازه دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد و برای محصولاتی که باید در دمای محیطی حمل شوند، 15+ درجه سانتی گراد را فراهم می کنند. محفظه های این کامیون ها برای حذف تبادل دما با پانل های مبدل حرارتی پوشانده شده است و باید عایق مناسبی داشته باشند. اما برخی دیگر از این کامیون ها تنها یکی از این قابلیت ها را دارند.

5. آموزش مناسب به کارکنان

همه افراد در یک زنجیره تامین از تولید، نگهداری تا رسیدن محصول به دست خریدار باید کاملا آموزش دیده و ماهر باشند. مقررات و استانداردهای زیادی برای حمل و نقل گوشت قرمز وجود دارد و رعایت نکردن این موارد می تواند عواقب جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. اگر برای ارسال محصولات خود از یک شرکت حمل و نقل استفاده می کنید، از گواهینامه و مدارک لازم و به روز برای حمل و نقل این محصولات اطمنیان حاصل کنید.

کنترل دما در یخچال کامیون

6. روش مناسب حمل و نقل

گوشت قرمز را با توجه به تازه یا منجمد بودن و مسافت تا مقصد، به روش های مختلفی حمل می کنند. در میان تمام روش های موجود، رایج ترین روش، حمل و نقل زمینی گوشت قرمز است که توسط کامیون ها و تریلرهای یخچالدار انجام می شود و بیشتر مناسب مسافت های کوتاه است. همچنین از این روش برای تکمیل کردن دیگر روش های حمل و نقل نیز استفاده می شود.

سریع ترین و گران ترین روش موجود برای حمل ونقل گوشت قرمز در مسافت های طولانی، استفاده از حمل و نقل هوایی است. در این روش گوشت قرمز از کارخانه به انباری منتقل می شود که دمای محموله به محدوده دمای “سرد” (0تا 2- درجه سانتی گراد) برسد و سپس در کانتینر یا ریفرهای حمل و نقل هوایی قرار می گیرد.

روش دیگر برای حمل و نقل این محصول، حمل و نقل دریایی است، اما مشکل این روش طولانی تر شدن نگهداری و حمل این محصولات است. گوشت قرمز باید در ابتدا در انبار برای مرحله انجماد منتقل شود و سپس به طور متوسط 15 روز سفر اقیانوسی طول می کشد و در نتیجه تقریبا یک ماه از عمر مفید گوشت قرمز کم می شود. اما مزیتی که این روش نسبت به حمل و نقل هوایی دارد، ارزان تر بودن آن است.

اگر مراحل انجماد در کشتارگاه انجام شود و بارگیری محموله مستقیما از مبدا انجام شود، عمر محصول افزایش پیدا کرده و همچنین مقرون به صرفه تر است.

سخن پایانی

گوشت قرمز، از محصولات پر مصرف خانوارها در تمام نقاط جهان است. این تقاضای بالا، بر روی زنجیره تامین این محصول نقش بسزایی داشته است و برای تولید و حمل و نقل این محصول قوانین و استاندارهای زیادی وضع شده است که به انتقال هرچه سریع تر و سالم تر آن منجر شده است. برای حمل گوشت قرمز باید نکاتی همچون کاهش زمان حمل، کنترل دما و رطوبت به وسیله دیتالاگر های آنلاین، انتخاب روش مناسب حمل، استفاده از وسایل نقلیه مناسب، رعایت نکات بهداشتی و آموزش مناسب کارمندان را در نظر گرفت.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.