شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
شروع صادرات

شروع صادرات؛ از کجا و چگونه؟

شروع صادرات یک دغدغه اساسی برای کسانی است که می‌خواهند وارد دنیای بزرگ تجارت بین‌الملل شوند. سوالی که بسیار با آن مواجه هستیم این است که صادرات را چگونه آغاز کنیم؟ به چه کشورهایی کالا و محصولات خود را صادر کنیم؟ چه میزان سرمایه نیاز است؟ و هزار و یک پرسش دیگر که اغلب تولیدکنندگان و کارخانه‌داران و شرکت‌های دانش‌بنیان از مشاورین حوزه صادرات و واردات و صادرکنندگان باتجربه می‌پرسند.

معمولا بیشتر کسانی که قصد صادرات دارند، به سراغ یک دوست یا آشنایی می‌روند که در خارج از کشور زندگی می‌کند یا ارتباط نزدیک دارد یا مستقیما به سراغ نمایشگاه‌هایی می‌روند که در حوزه صادرات و واردات بر پا می‌شوند اما نیازی به این کارها نیست. اما ابتدا باید چند سوال از خودتان بپرسید تا ببینید آیا برای شروع صادرات در جایگاه خوبی قرار دارید یا خیر.

پیش‌نیاز صادرات چیست؟

قبل از ورود به بخش صادرات ابتدا باید به یک خودشناسی درست و منطقی درباره خودتان و ظرفیت‌های کالا و محصول خود برسید.

1-ویژگی منحصر به فرد کالای شما

چه امکاناتی دارید؟ چه تونمندی‌ای دارید؟محصول شما چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟

2-نقش شما در زنجیره صادرات

 یکی از مقدمات صادرات این است که از خود بپرسید شما در کدام قسمت زنجیره صادرات قرار دارید؟ تولیدکننده هستید یا واردکننده؟ یا شاید هم فارغ‌التحصیل یک رشته دانشگاهی دانش‌بنیان هستید و یک محصول کاربردی را تولید کرده‌اید و می‌خواهید آن را وارد چرخه تجارت کنید.

3-سرمایه لازم

سرمایه لازم برای ورود به این بخش را دارید؟ آیا به تنهایی می‌خواهید وارد صادرات شوید یا شریکی دارید؟ آیا شریک شما مورد اعتماد و حرفه‌ای است؟ گاهی برخی از اشخاص، سرمایه لازم را دارند اما ادبیات کار در دنیای صادرات را ندارند یا به زبان کشور مقصد، مسلط نیستند. تصور می‌‎کنند صرف سرمایه بالا داشتن، موجب یک سرمایه‌گذاری عالی در صادرات کالا می‌شود در حالی که، سرمایه مناسب، صرفا بخش مهمی از کار است و در کنارش توانایی‌های دیگری هم نیاز است.

4-انتخاب بازار هدف

یکی دیگر از نکات شروع صادرات این است که آیا کالا یا محصول شما، برای تمام بازارهای هدف مناسب است یا فقط در برخی کشورها برای آن بازار خوبی وجود دارد؟ بازار هدف شما چه کشوری است؟ افغانستان، ترکیه، دبی، آلمان، روسیه؟ نیاز این بازارها چیست؟ چه محصول یا کالایی را بیشتر وارد می‌کنند و به آن نیاز دارند؟

5-آشنایی به بازار هدف

آیا با فرهنگ و زبان بازار هدف آشنا هستید؟ استانداردها در صادرات، در هر کدام از این کشورها متفاوت است. برخی کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارند و شما باید به آن آگاه باشید. به عنوان مثال باید بدانید برای صادرات به کشور روسیه چه مجوزهایی نیاز دارید.

مطلب مرتب: بیمه بین‌المللی حمل و نقل کالا؛ ضرورتی اساسی

چگونه صادرات را آغاز کنیم؟

وقتی جایگاه خود را، بر اساس ویژگی‌ها، امکانات و توانمندی‌های خود مشخص کردید، حالا باید گام به گام وارد بخش صادرات شوید.

1-مشاوره

قبل از هر گونه اقدامی با یک صادرکننده حرفه‌ای و باتجربه و همچنین با یک مشاور تخصصی حوزه صادرات و واردات، صحبت کنید. مشاور بر اساس امکانات و شرایط بازار جهانی، به شما یک پلن مناسب و کاربردی می‌دهد.

2-تولید متناسب با بازار هدف

ابتدا باید ببینید ظرفیت صادراتی شما چقدر است. به عنوان مثال ظرفیت تولید شما از یک محصول، یک تن است اما برای صادرات باید چندین تن آماده ارسال داشته باشید.

3-کیفیت محصول

آیا کیفیت محصول شما به حدی است که بگوییم این محصول یک کالای صادراتی است؟ خرمایی که تولید می‌کنید و مشتریان شما از شهرهای مختلف کشور هستند و سود خوبی نصیب‌تان می‌شود، آیا برای صادرات هم مناسب است؟ آیا مشتری خارجی از کشورهایی مانند عمان یا دبی هم آن را می‌پسندد؟

4-بسته‌بندی

بسته‌بندی در بخش صادرات، اصول و قوانین خود را دارد. بسته‌بندی هر کالایی باید متناسب با بازار هدف باشد. اگر محصول خود را به کشورهای اوراسیا صادر می‌کنید، باید برچسب چند زبانه داشته باشد. فارسی، انگلیسی و روسی.

5-آگاهی از رقبا

حتما باید رقبای موفق خود را بررسی و تحلیل کنید و ببینید آن‌ها چه بازاری را برای کالای خود انتخاب می‌کنند. چگونه کالا را به مقصد می‌فروشند؟برای مثال در صادارت محصولات حساس مانند محصولات کشاورزی یا محصولات دارویی حفظ دما و رطوبت یکی از نکته های مهم صادراتی است که باعث می شود از رقبا جلوتر بود، خرید ترموگراف برای استفاده در کانتینر یا کامیون های یخچالدار این محصولات به افراد این اطمینان را می بخشد که دما، رطوبت و موقعیت محصول را در طی سفر صادراتی بررسی کرده و هر گونه مشکلی را سریعا برطرف کنند.

6-برنامه‌ریزی کوتاه و بلند مدت

هیچ‌گاه بدون برنامه وارد بازار اقتصادی نشوید، به ویژه صادرات که نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد و کوچک‌ترین اشتباه، موجب از بین رفتن آن می‌شود. با کمک مشاور، یک پلن کوتاه و بلند‌مدت بنویسید. شما باید بتوانید، وضعیت بازارهای هدف را زودتر پیش‌بینی کنید.

در ادامه بخوانید: بهترین تکنیک های مذاکره در صادرات و واردات

سخن پایانی

شروع صادرات نیاز به خودشناسی و آماده کردن سرمایه و برنامه متناسب با بازار‌های هدف دارد. شاید بعد از بررسی امکانات خود به این نتیجه برسید فعلا زمان مناسب برای ورود به دنیای صادرات نیست. مثلا باید سرمایه بیشتری فراهم کنید، میزان تولید خود را بالاتر ببرید یا بازار هدف خود را تغییر دهید. توجه به مقدمات صادرات به شما کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر وارد تجارت بین‌الملل شوید.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.