شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل شده جابه جا شوند و ماشین های یخچالدار یکی از بهترین وسایل نقلیه برای جابه جایی این محصولات هستند. به دلیل اینکه ماشین های یخچالدار پیچیدگی های زیادی دارند، راننده های کامیون یخچالدار باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشند، تا در مواقع ضروری و زمانی که نقص هایی در سیستم سرمایشی ایجاد شده بتوانند آن را برطرف کنند. کوچکترین مشکلی در سیستم سرمایشی این وسایل نقلیه می تواند به خرابی تمام بار منجر شود و همچنین برطرف نکردن نقص ها می توانند به قسمت های دیگر ماشین نیز آسیب برساند. جلوگیری از این خرابی ها و برطرف کردن به موقع آن ها می تواند به نوبه خود از هزینه های اضافی جلوگیری کرده و سلامت ماشین و محصولات را تامین می کند. در این مقاله با بررسی برخی از رایج ترین خرابی و نقص های ماشین های یخچالدار با شما هستیم و موارد مورد نیاز برای جلوگیری و رفع این خرابی ها را بیان کرده ایم.

مشکلات رایج سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

  1. نشتی مایعات
  2. تسمه و شلنگ های خراب
  3. نشت هوا
  4. کالیبراسیون معیوب
  5. خرابی کندانسور
  6. نقص در سنسور
  7. دریچه هوای نامناسب

1.نشت مایعات

نشت مایعات یکی از نقص های رایج در ماشین های یخچالدار است. اگر چه نشت مایعات مستقیما به سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار ربط ندارد، اما این مشکل می تواند در کارکرد سیستم سرمایشی اختلال ایجاد کند. این نشتی بیشتر به دلیل وجود مشکل در لوله های اکولایزر یا شلنگ های خنک کننده و تسمه ها ایجاد می شود. لوله های اکولایزر وظیفه انتقال مایع خنک کننده به سمت اپراتور را دارند و اگر در این لوله ها مشکلی به وجود بیاید، باید فورا برطرف شود. بنابراین همیشه باید این قسمت های را به صورت دوره ای بررسی کرد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد با تعمیر به موقع از مشکلات جدی تر و همچنین نشت مایعات جلوگیری کرد.

قسمت ها و بخش های مختلف سیستم سرمایشی ماشین

2.تسمه و شلنگ های خراب

ترک، پارگی، ساییدگی تسمه و شلنگ ها می تواند بر عملکرد سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار تاثیر منفی بگذارد. در این موقعیت ها کامیون برای جبران این مشکل بیشتر کار می کند و اگر مثلا در شلنگ خنک کننده سوراخی وجود داشته باشد، سیستم خنک کننده ممکن است به درستی دما را تامین نکند و محیط کانتینر یا یخچال به اندازه کافی سرد نشود. قبل از بارگیری و حرکت کامیون باید وضعیت شلنگ ها و تسمه های موجود را بررسی کرد تا از هر گونه مشکل و خرابی احتمالی جلوگیری کرد.

3.نشت هوا

نشت هوا مانند نشت مایعات، مشکل رایج و نگران کننده ای در یخچال های کامیون و کانتینرهای یخچالی است و در صورت ایجاد باعث خرابی و فساد محصولات می شود. نشت هوا می تواند از دو قسمت زیر ایجاد شود:

لاستیک های درزگیر و عایق های شکسته:

این لاستیک ها و عایق ها می توانند در قسمت های مختلف کانتینر باشند، اما بیشتر در قسمت درب ها هستند. بنابراین اگر این موارد شکسته یا خراب شده باشند، از قسمت درزهای درب کامیون یا کانتینر هوای خنک خارج شده و هوای گرم وارد می شود.

لولای درها:

شکستگی و آسیب در لولاهای در نیز می تواند سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار را با اختلال مواجه کند.

بنابراین برای جلوگیری از نشت هوا باید به صورت منظم لاستیک های درزگیر و عایق ها را بررسی کرد و از سالم بودن و یکپارچگی آنها مطمئن شد.

سیستم سرمایشی و تهویه ماشین یا کامیون یخچالدار

4.کالیبراسیون معیوب

کالیبراسیون را می توان مهم ترین قسمت سیستم سرمایشی دانست. کالیبراسیون دمای مورد نیاز در محفظه کانتینر یا یخچال را تنظیم می کند. یک یخچال یا کامیون کالیبره نشده، می تواند دما را سریع تر یا کندتر از حالت طبیعی سرد کند و در نتیجه این کاهش و افزایش دما می تواند به فساد بار منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، راننده باید در دوره های زمانی مشخص کامیون را بررسی کرده و معاینات فنی ماشین را جدی بگیرد.

5.خرابی کندانسور

کندانسور یکی از اجزای کلیدی سیستم سرمایشی ماشین یخچال دار است. در صورتی که هر نوع مشکلی در کندانسور وجود داشته باشد، مطمئنا روی بار تاثیر می گذارد. کندانسورها نوعی مبدل حرارتی هستند. همانطور که رادیاتور به حفظ دمای پایدار موتور خودرو کمک می کند، کندانسور نیز دما را درون یخچال کانتینر ثابت نگه می دارد.

اجزای مختلفی همچون کویل، گیره، پیچ و مهره و لوله در کندانسور وجود دارد که آسیب به هر یک از این قطعه ها می تواند عملکرد کلی سیستم خنک کننده را مختل کند.

سنسور دما و رطوبت و ترموگراف ماشین یخچالدار

6.نقص در سنسور

سنسورها وظیفه ثبت اطلاعات دما و رطوبت را در محفظه کانتینر بر عهده دارند، سنسورهای موجود در سیستم سرمایشی یخچال کامیون باید کالیبره شده باشند تا کار خود را به درستی انجام دهند. سنسور معیوب باعث می شود دما به درستی برای راننده به نمایش در نیاید. این مشکل به راحتی قابل تشخیص نیست و ممکن است زمانی از این مشکل باخبر شوید که دیگر کار از کار گذشته است و بار فاسد شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید هنگام معاینات ماشین، این سنسورها نیز بررسی شوند. همچنین برای اطمینان از صحت کارایی سیستم سرمایشی کامیون و سلامت بار باید از ترموگراف آنلاین مانند دیتالاگر ویراترکر بهره برد تا در صورت تغییرات دمایی به راحتی از آن مطلع شوید.

7.دریچه هوای نامناسب

دریچه های هوا در کامیون های یخچالدار وظیفه پخش متناسب دما در یخچال یا کانتینر را بر عهده دارد. بسیاری از محصولات باید در دمای ثابتی حمل شوند و اگر این توزیع هوا به درستی انجام نشود باعث فساد بار می شود. بنابراین رانندگان باید به طور منظم این دریچه ها را چک کنند تا از آسیب ها و انسدادهای احتمالی با خبر شده و برای رفع آن ها به سرعت اقدام کنند.

هر کدام از مشکلات بررسی شده در سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار می تواند برای محصولات ضرر و زیان های بسیاری به همراه داشته باشد و به فساد محصولات منجر خواهد شد. برخی از نقص ها همچون نقص در سنسور، کندانسور یا همچین نشتی های هوا و مایعات شاید تا مدتها باقی بماند و راننده به راحتی متوجه آن شود. این مشکلات علاوه بر تاثیر منفی که بر محصولات دارند، در دراز مدت نیز باعث خرابی قسمت های دیگر ماشین شده و هزینه بالای برای تعمیرات باید صرف شود.

یکی از راهکارهایی که می توان با این مشکلات مقابله کرد، استفاده از ترموگراف آنلاین است. ترموگراف ویراترکر، دما و رطوبت محیط کانتینر را به دقت اندازه گیری کرده و داده ها را به صورت آنلاین با شما به اشتراک می گذارد، بنابراین اگر دما کوچکترین تغییری داشته باشد و با مقادیر نمایش داده شده توسط سنسور یخچال کامیون مغایرت داشته باشد، می توان به نقصی در سیستم سرمایشی یخچال پی برد و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد. در نتیجه نه تنها محصولات از خطر فساد حفظ می شوند، بلکه کامیون یا کانتینر شما نیز از خطر خرابی و صرف هزینه بالای تعمیرات نجات پیدا می کند. می توان گفت قیمت ترموگراف یخچالدار در مقابل عملکردی که دارد، بسیار به صرفه است و فواید بسیاری برای شما دارد.

حرف آخر

همیشه پیشگری بهتر از درمان است. برای تمام صادر کنندگان و شرکت های حمل و نقل کالا، ضروری است که از وسایل سرمایشی با کیفیت و بروز برای حمل کالاهای حساس و فساد پذیر استفاده کنند و به معاینات فنی ماشین به صورت دوره ای پایبند باشند تا در صورتی که مشکل و خرابی وجود داشته باشد، سریعا برطرف شود. همچنین برای جلوگیری از مشکلات ناگهانی در سیستم سرمایشی کانتینر یا یخچال باید از ترموگراف یا دیتالاگر آنلاین دما و رطوبت استفاده کرد تا در صورت مشاهده کاهش یا افزایش ناگهانی دما، بتوان مشکلات را هرچه سریع تر شناسایی و برطرف کرد.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.