شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
حمل و نقل مواد غذایی

حمل و نقل مواد غذایی و دردسرهای آن

حمل و نقل مواد غذایی از چالش برانگیزترین مسائل برای شرکت های صادراتی و ناوگان های ترانزیتی است. مواد غذایی بیشتر از محصولات دیگر در معرض فساد و خرابی قرار دارد و نیاز به رعایت قواعد و استانداردهای مختلف برای حفظ سلامت و تضمین کیفیت آن ها بسیار ضروری و مهم است.

تجارت محصولات کشاورزی با افزایش جمعیت جهان رو به افزایش است. کشورهایی که شرایط آب و هوایی مناسبی ندارند و قادر به کشت و برداشت برای تمام افراد جامعه نیستند، از کشورهای دیگر محصولات کشاورزی وارد می‌کنند. صادرات این محصولات با چالش های بسیاری همچون، فساد، دیر رسیدن محصول به دست خریدار، سرقت و… روبرو است.

با پیشرفت علم و تکنولوژی تا حدود بسیار زیادی این چالش ها برطرف شده‌اند. در ادامه با انواع این چالش ها و روش مقابله با آن ها بیشتر آشنا می شوید.

محصولات غذایی قابل حمل به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

محصولات کشاورزی

فرآورده های لبنی

غذاهای کنسرو شده

غذاهای دریایی

گوشت و فرآورده های گوشتی (سوسیس،کالباس،…)

غذاهای فرآوری شده حاوی تخم مرغ، لوبیا و آجیل

و…..

مشکلات حمل و نقل محصولات غذایی

محصولات غذایی

محصولات غذایی، ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارند، به همین علت آلودگی این محصولات خطری جدی برای سلامت افراد جامعه محسوب می شود. اطمینان از سلامت این محصولات بسیار مهم است و برای کسب اطمینان از سلامت آن ها، نیاز به رعایت استانداردها و بکارگیری ابزارهای مخصوصی وجود دارد. شما به عنوان یک تولیدکننده یا صادرکننده محصولات غذایی باید تمام این استانداردها را رعایت کنید و شرایط ایمنی را برای حمل و نقل محصولات غذایی ایجاد کنید. در ادامه به مشکلات و چالش های این صنعت پرداخته‌ایم.

دما و رطوبت

یکی از بزرگترین دغدغه های شرکت های صادرات مواد غذایی تحویل بار به صورت کاملا صحیح و سالم است. محصولات کشاورزی بسیار فاسد شدنی هستند و به راحتی می‌توانند کیفیت خود را از دست بدهند. فساد و افت کیفیت این محصولات، خسارات جبران ناپذیر فراوانی را به شرکت های صادرات محصولات غذایی وارد می‎کند.

مسیرهای طولانی

حمل و نقل مواد غذایی در مسیر طولانی بین دو شهر یا کشور، یکی دیگر از چالش های صادرکنندگان و ناوگان های حمل و نقل است. در مسیرهای طولانی از طرفی فسادپذیری مواد غذایی و از طرف دیگر مشکلات سرقت محموله ها، مواجه با شرایط مختلف آب و هوایی و جغرافیایی و حتی احتمال خارج شدن ماشین سنگین از مسیر تعیین شده نیز وجود دارد.

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی نقش مهمی را در حفظ سلامت مواد غذایی دارد. کاهش هدر رفت، افزایش عمر مفید، حفاظت از آفات و حفظ سلامت افراد از فواید بسته بندی صحیح است. مواد غذایی که به درستی بسته بندی می‌شوند کمتر در معرض آسیب و خراب شدن در جریان حمل و نقل قرار می‌گیرند و در نهایت با کیفیتی مناسب به دست خریدار می‌رسند.

شرایط مورد نیاز برای حمل و نقل مواد غذایی

حمل و نقل محصولات غذایی

نظارت بر دما و رطوبت

در همه ی روش های حمل و نقل مواد غذایی، نظارت مستقیم بر روند جابه جایی، موضوعی مهم و غیر قابل انکار است. محصولات غذایی نیاز به نظارت دقیق و بررسی آنلاین دارند.این محصولات با کامیون های یخچالدار یا کانتینر های ترانزیت یخچالدار جا به جا می شوند. دمای این یخچال ها باید به صورت مداوم کنترل شود.

موارد بسیاری وجود دارد که با ایجاد مشکل در سیستم های سرمایشی و کاهش دما، مواد غذایی کاملا فاسد شده‌اند یا از کیفیت آنها کاسته شده است. نظارت مستقیم بر شرایط محیطی این محصولات تنها از طریق دستگاهی به نام دیتالاگر ویراترکر قابل انجام است. این دستگاه نمونه پیشرفته ای دارد که با بهره گیری از فناوری جی پی اس و حسگرهای دقیق قادر است تغییرات دما و رطوبت محیط کانتینر یا یخچال را اندازه گیری کند و در لحظه این تغییرات را با مدیران به اشتراک بگذارد.

نظارت بر شرایط وسیله نقلیه

بسیاری از ناوگان های حمل و نقل صادراتی و شرکت های ترانزیت کالا، نگران سرقت وسیله نقلیه، کانتینر و محموله های صادراتی خود هستند و به همین منظور نظارت مستقیم بر وسیله نقلیه و شرایط آن ضرورتی انکار ناپذیر است. همچنین محموله های غذایی باید در شرایطی ایمن و سریع به دست خریدار برسد.

توقف های بی مورد در مسیر، باز شدن درب کانتینر و تصادفات و… می‌تواند بر سلامت و زمان تحویل کالا تاثیر گذار باشد. بنابراین به منظور رفع این مشکلات، از دستگاهی به نام ردیاب استفاده می‌شود. ردیاب ها مجهز به فناوری جی پی اس هستند و با اتصال به ماهواره ها می‌توانند محموله صادراتی و وسیله نقلیه را به بهترین روش موقعیت یابی کنند.

مدیران و صادرکنندگان می‌توانند مسیرها را برنامه ریزی کرده و مقدار مسیر طی شده، شرایط مسیر، سلامت موتور وسیله نقلیه، باز شدن درب کانتینر، توقف ها و… را از طریق ردیاب مشاهده کرده و شرایط را در لحظه مدیریت کنند.

جواب مناسب به چالش های حمل و نقل مواد غذایی

حمل و نقل مواد غذایی همانطور که بیان شد با چالش ها و مشکلات بسیاری روبرو است. اما با پیشرفت تکنولوژی این موانع تا حدود زیادی از سر راه حمل و نقل مواد غذایی برداشته شده است. یکی از فناوری هایی که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، ترموگراف هوشمند است.

این ابزار به یک ردیاب و سنسور مجهز است. ترکیب ترموگراف و ردیاب یک ایده هوشمندانه است که مشکلات نظارت بر شرایط و وسیله نقلیه را برطرف می‌کند. ترموگراف های قدیمی امکان انتقال در لحظه اطلاعات را نداشتند، به همین علت ترموگراف کانتینر باید به جی پی اس مجهز می‌شد. در نهایت ردیاب ها با دستگاه های قدیمی ترکیب شده و دیتالاگر امروزی را به وجود آوردند. این ابزار قدرتمند جوابگوی بسیاری از مشکلات شرکت ها و ناوگان های حمل و نقل است.

سخن پایانی

با توجه به افزایش عرضه و تقاضای جهانی برای محصولات غذایی، حجم مبادلات این محصولات در سطح جهانی افزایش پیدا کرده است. پاسخ گویی به این نیاز و از طرفی حساسیت بالای این محصولات، موانع بسیاری همچون زمان تحویل نامناسب، فساد محموله، سرقت وسیله نقلیه و… را بر سر راه صنعت حمل و نقل محصولات غذایی ایجاد کرده است. ابزار مناسبی که می تواند به رفع این موانع کمک بزرگی کند، ترموگراف هوشمند امروزی است. این ابزار ریسک های حمل و نقل را به کمترین حالت ممکن می‌رساند و به بهره وری سیستم های حمل و نقل و شرکت های صادرکننده مواد غذایی نیز کمک شایانی می‌کند.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.