صادرات میوه یکی از تجارت های پرطرفدار غیر نفتی در ایران است. ایران به اقلیم چهار فصل شناخته میشود و به دلیل شرایط جغرافیای و آب و هوایی بسیار خوبی که دارد، شرایط مناسبی را برای کاشت انواع میوه و پرورش آن ها دارد. این امتیاز ویژه شرایط مناسبی را برای صادرات انواع میوه به کشورهای مختلف برای ایران ایجاد میکند. علاوه بر این به دلیل حاصلخیزی و خاک خوب در بسیاری از مناطق ایران، میوه ها کیفیت بالایی داشته و به همین دلیل طرفداران بسیاری نیز در کشورهای مختلف دارند. انار، سیب، کیوی، خرما، پسته، لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، زردآلو، گیلاس، آلبالو، شلیل، آلو، انگور، پیاز، خرمالو، گلابی و… میوه هایی هستند که بیشترین میزان صادرات را به کشورهای آسیایی بویژه منطقه خاورمیانه دارند.
در این مقاله به بررسی میوه های صادراتی، مراحل صادرات میوه و چگونگی یافتن خریدار مناسب پرداختهایم.
مطلب مرتبط : شروع صادرات؛ از کجا و چگونه؟
میوه های صادراتی
ایران به دلیل آب و هوای چهار فصلی که دارد، شرایط کشت و برداشت میوه های متنوعی را دارد و این مقدار کشت و برداشت به اندازه ای است که علاوه بر تامین مصرف داخلی، قابلیت صادرات آن ها نیز فراهم است.
ویژگی های یک میوه صادراتی خوب به شرح زیر است:
- گوشت میوه، سالم و بدون هیچ گونه لکه قهوه ای، سایه یا آثار پولکی باشد.
- عدم چروکیده بودن و پلاسیدگی میوه که از کم آبی به وجود می آید.
- ترک نداشته باشند.
- ضربه نخورده باشد.
- زنگار نداشته باشد.
میوه هایی که قابلیت صادرات از ایران دارند شامل انار، سیب، کیوی، انگور، پیاز، گلابی،خرما، پسته، هندوانه، آلو، شلیل، گیلاس، پرتقال، هلو، زردآلو، نارنگی، خرمالو و… است.
مراحل صادرات میوه
میوه، کالایی بسیار حساس است و فساد پذیری بالایی دارد. بنابراین اگر به عنوان یک صادر کننده میوه مشغول هستید بایستی از قوانین صادرات میوه اطلاع داشته باشید. مهم ترین قوانین صادرات میوه به شرح زیر است:
- وسایلی که باید محصول با آن صادر شود را به خوبی بشناسید و مناسبترین و به صرفه ترین را انتخاب کنید.
- شما باید شناخت کاملی از شرکت هایی که قصد صادرات به آن ها را دارید، بدست بیاورید.
- تعرفه های مربوط به صادرات میوه را پرداخت کنید.
- به یکی از شرکت های ترخیص کالا مراجعه کنید.
- قراردادهای لازم را اعمال کنید.
- استانداردهای لازم برای بسته بندی و نگهداری محصولات را بشناسید و اعمال کنید. بسته بندی، تهویه مناسب و استفاده از ترموگراف دما و رطوبت و ردیاب کانتینر از استانداردهای ضروری هستند.
- تاییدیه های لازم ارسال بار را از وزارت بهداشت دریافت کنید.
- مجوزهای لازم را برای خروج و ارسال بار از گمرک اخذ نمایید.
- به وسیله ردیابی، زمان ارسال، وضعیت توقف ها و شرایط ماشین را کنترل کنید و در نهایت از طولانی شدن ارسال جلوگیری کنید.
- تحقیقات میدانی در زمینه بازارهای بالقوه برای صادرات تان انجام دهید.
- هزینه های صادرات خود را به صورت کلی محاسبه و برنامه ریزی کنید.
- محصولات صادراتی خود را با شرکت در نمایشگاه ها، ارسال ایمیل به شرکت ها و… به صورت هدفمند تبلیغ کنید.
مطلب مرتبط : بایدهای صادرات محصولات کشاورزی کدام است؟
چگونه برای میوه های صادراتی خود خریدار مناسب بیابیم؟
اگر شما تاجر یا تولید کننده میوه ای هستید که قصد صادرات محصولات خود به دیگر کشورها را دارید. باید به دنبال خریدارهای مناسب در این زمینه باشید. برای این کار نیاز به یک سری مهارت وجود دارد که اگر این موارد را به صورت کامل رعایت کنید به راحتی میتوانید با خریدارهای هدف خود ارتباط برقرار کنید. این موارد به شرح زیر می باشد:
- اولین قدم برای یافتن شرکت های خریدار، آشنایی با زبان و فرهنگ کشور خریدار است. بنابراین اگر میخواهید با خریدارهای خود ارتباط بهتر و راحت تری برقرار کنید لازمه آن فراگیری زبان است. بنابراین بخش بازاریابی شرکت یا خود شما باید برای این موضوع سرمایه گذاری کند.
- دومین قدم، شناخت کامل بازار و مشتریان هدف است. شما به عنوان یک تاجر یا تولید کننده باید به نیازهای بازار هدف خود احاطه داشته باشید و بعد از شناسایی نیازهای خریدار دست به اقدام بزنید.
- سومین قدم، شناساندن خود به خریدارها است. این کار از طریق روش های مختلفی امکان پذیر است. شما باید وب سایتی برای ارائه محصولات و فعالیت های خود داشته باشید. علاوه بر آن با شرکت در نمایشگاه های سالیانه، ارسال ایمیل و تبلیغات موثر میتوانید فرآیند جذب خریدار را سریعتر کنید.
برای اطلاع از این که محصولات ایرانی را به چه کشورهایی صادر کنیم، مقاله “میوه های ایرانی را به کجا صادر کنیم؟“را بخوانید.
سخن پایانی
ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد قادر به تولید محصولات کشاورزی متنوعی است. علاوه بر این موقعیت اقلیمی کشورهای همسایه آن که بیشتر با خشکی و بی آبی روبرو هستند، شرایطی را برای ایران فراهم آورده است که تبدیل به یک قطب بزرگ صادرات محصولات کشاورزی در منطقه خاورمیانه شده است. هر کدام از کشورهای موجود در این منطقه شرایط خاصی را برای واردات محصول دارند و برای صادرات پایدار، رعایت کامل این موارد ضروری است. تضمین سلامت محصولات در انتهای مسیر یکی از موارد بسیار مهم است که رعایت آن مزیت بالایی را در افزایش صادرات ما ایجاد میکند. یکی از بهترین راه های تضمین کیفیت و سلامت این محصولات استفاده از ردیاب و دیتالاگر آنلاین است.
ترموگراف با سنجش دمای درون محفظه کانتینر، تغییرات و نوسانات دمایی را در لحظه به شما نشان میدهد و همچنین با استفاده از ردیاب میتوانید ماشین سنگین و کانتینر را ردیابی کنید و از اتلاف وقت و معطلی هایی که باعث افت کیفیت بار و فساد آن میشود جلوگیری کنید.