شماره تماس ویراترکر: 025-33553000
الگو اس وی جی
صادرات میوه ایرانی

میوه های ایرانی را به کجا صادر کنیم؟

صادرات میوه یکی از پرطرفدارترین تجارت های ایران است. بسیاری از کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی به دلایل مختلفی همچون خاک غیر حاصلخیز، گرما، سرمای طولانی و غیره توانایی تامین و تولید مایحتاج میوه خود را ندارند و ایران یکی از گزینه‌های معتبر برای صادرات میوه به این کشورها می‌باشد. در ادامه به تشریح بعضی از این کشورها و شرایط صادرات به آنها پرداخته‌ایم.

صادرات میوه به عراق

عراق در غرب ایران واقع است و مرزهای مشترک بسیاری با ما دارد. این کشور در بیشتر از 80 درصد مناطق، اقلیمی خشک و غیر حاصلخیز دارد. به همین علت قادر به تولید بسیاری از محصولات کشاورزی نیست و حجم بسیار بالایی از این محصولات را از طریق واردات تامین می‌کند.

ایران به دلیل همسایگی با عراق و داشتن مرزهای مشترک یکی از گزینه های اصلی برای تامین محصولات کشاورزی این کشور است. علاوه بر این شرایط جنگ زدگی و نابسامان عراق نیز یکی از گزینه های اصلی برای واردات محصولات کشاورزی است.

حمل و باربری از ایران به عراق، به دلیل مسیر نزدیک بسیار آسان است و علاوه بر سرعت بالا در ارسال محصولات، هزینه های پایین تری نیز دارد.

انواع میوه های مهم صادراتی از ایران به عراق، گوجه، خربزه، سیب زمینی، پیاز، انگور، انجیر، طالبی، سیب و پرتقال می باشد.

در کل صادرات به عراق به دلایل زیر برای ایران بسیار به صرفه و مفید است:

  • نزدیکی به ایران و مسیرهای کوتاه صادراتی
  • هزینه ی کمتر حمل و نقل و سرعت بیشتر ارسال محصولات
  • ارزش پولی بیشتر عراق
  • شرایط اقلیمی نامناسب و نیاز ضروری به واردات محصولات کشاورزی
  • قوانین غیر سختگیرانه و راحت تر برای صادرات
  • کاهش هزینه های بسته بندی به دلیل توقع پایین عراق در نوع بسته بندی

یکی از بهترین مسیرهای صادراتی از ایران به عراق، مرز آبادان-بصره است که مسافت 20 الی 30 کیلومتری دارد و برای استفاده صادرکنندگان بسیار مفید است.

صادارت میوه به عراق

صادرات میوه به عمان

عمان کشوری در جنوب شرقی خلیج فارس است. این کشور آب و هوای گرم و خشک و در برخی مناطق معتدل دارد و به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی امکان پرورش بسیاری از میوه ها را ندارد. علاوه بر آن برخی از میوه هایی که نیز در این کشور کشت می‌شوند، پاسخگوی نیاز همه مردم این کشور نیست.

بنابراین عمان به یکی از مقاصد بزرگ صادراتی در خاورمیانه تبدیل شده است. عمان کشوری ثروتمند به حساب می‌آید و بیشترین درآمد خود را نیز از طریق فروش نفت به دست می‌آورد. این کشور بالای 90 درصد از مایحتاج خود را از طریق واردات تامین می‌کند و ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تامین کننده محصولات کشاورزی این کشور است.

تنها مشکل صادرات محصولات کشاورزی به عمان، دلال بازی های حمل و نقل زمینی و دریایی است که قیمت نهایی محصول را تا حد زیادی جابه جا می‌کند.

از انواع محصولاتی که از ایران به کشور عمان صادر می‌شود، می‌توان به کیوی، پیاز، هندوانه و خرما و… اشاره کرد.

صادرات میوه از ایران به عمان، مزیت های بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم:

نحوه صادرات میوه به عمان، از طریق مرزهای آبی صورت می‌گیرد. دو بندر مهم برای این امر چابهار و بندرعباس است.

تورم یک کشور یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه عقد قرارداد های تجاری است. به صورت کلی، نوسانات قیمت محصولات، تاثیر زیادی بر روی عقد قراردادهای تجاری دارد. عمان با تورم زیر سه درصد و نوسان بسیار پایین، نگرانی زیادی برای عقد قراردادهای تجاری ندارد.

عمان قوانین سرسختانه ای برای ثبت شرکت های تجاری ندارد و به همین دلیل راه را برای تجارت افراد هموار کرده است و همچنین با پرداخت وام با سود بسیار پایین از سرمایه گذاران حمایت می‌کند و اشتیاق بیشتری برای را برای تجار به وجود می‌آورد.

صادرات میوه به خاورمیانه

صادرات میوه به کویت

کویت بعد از عراق نزدیکترین کشور به ایران است و در جنوب غربی ایران واقع شده است. راه های ارتباطی برای صادرات با کویت از طریق مرزهای آبی است. کویت کشوری کوچک است و این کشور از لحاظ تامین محصولات کشاورزی خود به کشورهای دیگر وابسته است. کویت تقریبا بالای 80 درصد محصولات کشاورزی خود را وارد می‌کند. به همین دلیل گزینه ای مناسب برای صادرات است.

کویت استانداردهای سخت گیرانه و بالایی برای واردات خود دارد. بنابراین باید بسته بندی و شرایط محصولات استاندارد بالایی داشته باشند. به همین علت به صادرکنندگان توصیه می‌شود تا از ترموگراف ردیاب برای جلوگیری از مشکلات فساد، گم شدن و دیر رسیدن محصول استفاده کنند.

ترموگراف آنلاین می‌تواند تغییرات دمایی و رطوبتی را از راه دور هشدار دهد. ردیاب تعبیه شده در این دستگاه نیز می‌تواند موقعیت دستگاه را مشخص کند و خروج از مسیرهای تعیین شده، توقف ها و … را به نمایش بگذارد. علاوه بر این موارد برچسب های روی محصول باید به زبان عربی درج شود و تمام مشخصات فرآوری و تولید محصول را نیز داشته باشد، مشخصاتی که شامل موارد نام محصول، تاریخ تولید محصول، تاریخ انقضای محصول، ترکیبات محصول و… است. یکی از رقبای سرسخت ایران در این زمینه کشور ترکیه است.

یک مزیت بسیار مناسب برای صادر کردن میوه به کویت، عدم پرداخت مالیات است. به همین دلیل محدودیت های صادرات به این کشور تا حد زیادی پایین آمده است.محصولات کشاورزی صادراتی از ایران به کویت شامل، گوجه فرنگی، هندوانه، کلم، کاهو، خیار، کدو، پسته و خرما می‌شود.

صادرات میوه به قطر

قطر از لحاظ جغرافیای در جنوب ایران و بخش جنوبی خلیج فارس قرار دارد و همچنین مانند بسیاری از کشورهای جنوب خلیج فارس، اقلیمی خشک دارد و علاوه بر آن با کمبود آب و زمین زراعی هم روبرو است. به همین دلیل به یکی از بزرگترین وارد کننده های محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

ایران یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی به این کشور است. به دلیل کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران، این محصولات در قطر طرفداران بسیاری دارد. اما با این وجود قطر استانداردهای سخت گیرانه‌ای برای بسته بندی و سلامت محصولات دارد. بنابراین بسته بندی و کیفیت مناسب از مزیت های رقابتی در بازار صادرات این کشور به حساب می‌آید.

از انواع میوه هایی که ایران به قطر صادر می‌کند، می‌توان به هندوانه، فلفل دلمه ای، گوجه، خرما، پسته، کلم، کاهو، خیار، کدو اشاره کرد.

صادرات به قطر از طریق مرزهای آبی انجام می‌شود و نیاز به حمل و نقل دریایی وجود دارد. حمل نقل داخل مرزهای ایران و همچنین حمل و نقل دریایی، هزینه ها را افزایش می‌دهد و راه را برای دلالان باز می‌گذارد. بنابراین قیمت محموله تا رسیدن به دست خریدار بسیار بالا می رود. از طرفی کشورهای مانند ترکیه به دلیل قیمت های پیشنهادی کمتر، شانس بیشتری برای عقد قرارداد دارند.

به همین دلیل برای رفع این مشکلات در ایران، شرکت های معتبری برای حمل و نقل ایجاد شده که قیمت نهایی را ثابت نگه داشته و در کنار کار حمل و نقل به مباحث بیمه محصولات هم می پردازند. همچنین با استاندارد سازی در زمینه گمرک و مالیات، مشکلات مرتبط با موانع مالیاتی برطرف شده و مالیات ها منصفانه تر شده‌اند.

صادرات میوه به امارت

امارات از نظر جغرافیایی در جنوب ایران واقع است. این کشور اقلیمی گرم و مرطوب دارد. بزرگ ترین شهر امارات دبی است و به عنوان یک شهر جهانی و بازرگانی موفق و مهم در منطقه، بیشترین مبادلات تجاری با این شهر صورت می گیرد. امارات کشوری ثروتمند است و بیشتر درآمد خود را از فروش نفت، استفاده از منطقه آزاد، فروش ملک، اعطای اقامت، گردشگری و… به دست می آورد.

این کشور زمین حاصلخیزی ندارد. علاوه بر این رشد جمعیت در دبی و تقاضای بالا برای محصولات غذایی و کشاورزی یکی دیگر از عوامل موثر بر تامین این محصولات از طریق واردات است. ایران یکی از کشورهای تامین کننده محصولات کشاورزی این کشور است. اما در سال های اخیر میزان صادرات ایران به این کشور کمتر شده است و جایگاه ما در صادرات به دست ترکیه افتاده است. دلایل این امر بسته بندی نامناسب و ارسال میوه ها در شرایط نامناسب بوده است.

از انواع میوه های صادراتی به دبی می توان به هندوانه، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ای و خرما اشاره کرد.محصول پرطرفدار امارات رطب و خرماست که ایران سهم عمده ای را در صادرات این محصول به دبی دارد.اگر شما قصد صادرات به دبی را دارید، احتمالا با مشکلات زیادی برای حمل و نقل مواجه خواهید شد. صادرات به امارات از طریق راه های آبی انجام می‌شود. به غیر از خرما و رطب که محصول جنوب کشور هستند. برخی از میوه های صادراتی در شمال و غرب کشور تولید می‌شوند.

به همین دلیل برای حمل به جنوب کشور هزینه ای جدا و همچنین بعد از آن باید از طریق مرز دریایی جابه جا شود که هزینه دیگری در بردارد. این جابه جایی های مکرر راه را برای دلالی باز می‌کند و هزینه های ارسال کالا افزایش پیدا می‌کند. همچنین هوای گرم جنوب ایران و نبود سردخانه های مناسب، امکان فساد محموله های میوه را بالامی‌برد. که همین امر باعث محدودیت در صادرات میوه های مختلف به امارت می شود و در نهایت دلیل گرانی میوه در امارات هم به همین دلیل است.

جمع بندی

بسیاری از کشورهای همسایه ایران، خصوصا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل نابه سامانی آب و هوای منطقه ای قادر به تولید محصولات کشاورزی نیستند و نیاز خود را از ایران و کشورهایی مانند ترکیه بر طرف می کنند. در بازار رقابتی امروز و با وجود سخت گیری و استانداردهای بالای برخی از این کشورها، رعایت موارد ایمنی و سلامت کالا تا رسیدن به دست خریدار بسیار حائز اهمیت است. استفاده از کانتینرها و ماشین های یخچالی مناسب، دستگاه های ترموگراف و دیتالاگر کنترل دما و رطوبت، بسته بندی صحیح و انتخاب مسیرهای مناسب صادراتی اهمیت بالایی دارند. همچنین با رعایت این موارد نیز از به کاهش ضایعات غذایی در سطح جهانی کمک بزرگی می کنید.

مقالات مرتبط

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله‌های اخیر

  • ضرر و رسک استفاده نکردن از ترموگراف یا دیتالاگر

    ریسک های استفاده نکردن از ترموگراف

    ترموگراف وظیفه کنترل دما و رطوبت را بر عهده دارد و استفاده نکردن از آن، ریسک های زیادی همچون خرابی، فساد محصول و حتی سرقت کالا را در پی دارد.

  • اهمیت کنترل دما در حمل و نقل انواع مواد غذایی

    اهمیت بالای کنترل دما در حمل و نقل مواد غذایی

    کنترل دمای مواد غذایی در حمل و نقل بسیار مهم و ضروری است. هر زمان که صحبتی از حمل و نقل مواد غذایی به میان می آید، حفظ دمای مناسب یک نگرانی اصلی است. گزارشات جهانی نشان می دهد که سالانه مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی به دلیل عدم رعایت دمای مناسب در نگهداری […]

  • کد تعرفه گمرکی کالا- کد بین المللی کالا-hscode

    همه چیز درباره ی کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE

    کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE، زبان مشترک تجاری بین تمام کشروهای جهان است و مخفف HARMONIZED SYSTEM CODE و به معنای سیستم هماهنگ کننده است. HS CODE همچنین به معنای کد بین المللی کالا نیز شناخته می شود. این کد تعرفه کالا برای شناسایی و طبقه بندی هر چه بهتر کالاها صورت گرفت […]

  • مشکل و خرابی در سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار

    7 خرابی رایج سیستم سرمایشی ماشین های یخچالدار

    سیستم سرمایشی ماشین یخچالدار، نقش بسیار موثری در سلامت بار دارد و هر گونه اختلالی در این سیستم می تواند به ضررهای سنگینی برای بار و کامیون منجر شود. ماشین های یخچالدار کاربردهای فراوانی در صنعت حمل و نقل محصولات فساد پذیر دارند. محصولاتی که به دما و رطوبت حساس هستند باید تحت دمای کنترل […]

login-user

نام خود را وارد کنید

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

برای ثبت نام اینجا کلیک کنید.

login-user

شماره موبایل خود را وارد کنید

03:00

سفارش خرید ترموگراف هوشمند ویراترکر برای مشاوره، پرسش سوالات و سفارش خرید ترموگراف ویراترکر می توانید با شماره های قرار داده شده با ما در ارتباط باشید.